II. Viyana Kuşatması’ndan Sonra Fransız Gravürlerinde Osmanlı Tasvirleri
Authors : Emine KIRIKCI
Pages : 261-291
Doi:10.26650/artsanat.2020.13.0011
View : 15 | Download : 6
Publication Date : 2020-01-31
Article Type : Research Paper
Abstract :Osmanlı’nın Avrupa’da karşıt bir varlık ve kimlik olarak algılanışı birçok araştırmacı tarafından farklı açılardan değerlendirilmiştir. Bibliothèque National de France’da bulunan Michel Hennin: Estampes Relatives à l’Histoire de France adlı koleksiyona ait 1686–1689 yılları için Paris’te üretilen yedi adet gravürlü almanak / yıllık çalışmanın birincil kaynaklarını oluşturmaktadır. Bu gravürler, II. Viyana Kuşatması’ndan sonra yaşanan savaşları konu edinmektedir ve Avrupa’nın Osmanlı karşısındaki zaferini Roma ve Hristiyan öğelerinden oluşan görsel bir dille anlatır. Makalede her bir gravür ikonografiye dikkat çekilerek betimlenmektedir. Nitekim bu öğelerin ne oldukları ve ne anlama geldikleri açıklandıktan sonra Osmanlıların Avrupalılarca nasıl algılandıklarını incelemek ve Roma ve Hristiyan sembollerinin ve ikonografisinin savaş yıllarında “düşmanı” tasvir etmek için yeniden güncel olana uyumlanmış şekilde anlamlandırılışını ve kullanımını görmek mümkün olacaktır. Gravürlerde kullanılan ikonografi ve sembollerin gösterdiği gibi Osmanlılarla yapılan savaşlara dinî bir tarih anlayışına ve bu anlayışın yarattığı beklentilere göre bir rol verilmiştir.Keywords : Osmanlı imajı, Fransız gravürleri, Roma ve Hristiyan sembolleri, Roma ve Hristiyan ikonografisi, 17 yüzyıl