- Art-Sanat Dergisi
- Issue:17
- II. Meşrutiyet Dönemi’nden Bir Mimari Temsil Örneği: Levon Güreğyan’ın 1911 Torino Uluslararası Endü...
II. Meşrutiyet Dönemi’nden Bir Mimari Temsil Örneği: Levon Güreğyan’ın 1911 Torino Uluslararası Endüstri ve Çalışma Sergisi’ndeki Osmanlı Pavyonu
Authors : Hatice ADIGÜZEL
Pages : 1-33
Doi:10.26650/artsanat.2022.17.1002343
View : 12 | Download : 5
Publication Date : 2022-01-27
Article Type : Research Paper
Abstract :Osmanlı Devleti, Sanayi Devrimi’nin bir sonucu olarak ortaya çıkan uluslararası sergilere 1851 Londra Sergisi’nden itibaren katılmaya özen göstermiştir. Sultan II. Abdülhamid döneminde, Batı’ya karşı modern bir toplum ve İslam dünyasının lideri görüntüsü sunma idealiyle, bu katılımlar yoğunlaşarak farklı bir boyut kazanmıştır. II. Meşrutiyet Dönemi’nde de Osmanlı hükümeti bu sergilerin bir parçası olmaya devam etmiştir. Bu makale, II. Meşrutiyet Dönemi’nde Osmanlı Devleti’nin katıldığı 1911 Torino Uluslararası Endüstri ve Çalışma Sergisi’ne odaklanmaktadır. Makale, ağırlıklı olarak Osmanlı Arşivi’nde konuyla ilgili bulunan belgeler ve İtalya’da serginin gerçekleştiği dönemde yapılan yayınların değerlendirilmesiyle hazırlanmıştır. Yapılan araştırmalar sonucunda, Osmanlı’nın 1911 Torino sergisine katılım süreci, arka plandaki aktörleri, inşa edilen pavyonun mimari ve üslup özellikleri, mimarı gibi konularda tespitler ortaya konulmuştur. Bu sergi için inşa edilen Osmanlı pavyonu mimar Levon Güreğyan tarafından tasarlanmıştır. Bilinen görsel verilerine ek olarak, pavyonun Güreğyan imzalı planı ilk kez bu çalışmada tanıtılmaktadır. Pavyon, Osmanlı’da Birinci Ulusal Mimarlık Akımının egemen olduğu bir dönemde Oryantalist üslubuyla dikkat çekmektedir. Çalışmada Oryantalist üslubun bu geç örneğinin Osmanlı’da Tanzimat sonrası oluşan milli mimari kimliği ile ilişkisi tartışılmaktadır.Keywords : Uluslararası sergiler, Torino, Osmanlı İtalya İlişkileri, II Meşrutiyet, Levon Güreğyan