- Journal of Economy Culture and Society
- Issue:66
- Türkiye’de Gangster ve Trap Hip Hop Müzik: Yeni Nesil Rap Müziğin “Mahalle”si
Türkiye’de Gangster ve Trap Hip Hop Müzik: Yeni Nesil Rap Müziğin “Mahalle”si
Authors : İlknur KARANFİL
Pages : 55-72
Doi:10.26650/JECS2021-994962
View : 10 | Download : 5
Publication Date : 2023-01-16
Article Type : Research Paper
Abstract :Türkiye’de Hip Hop müzik, 2010’ların ikinci yarısında yükselişe geçerek ilk kez pop müziği geride bırakıp zirveye ulaşmıştır. Trap olarak bilinen alt türünün çıkışıyla Hip Hop müzik gençler arasında daha popüler hale gelmiştir insert ignore into journalissuearticles values(Kadıoğlu & Sözeri-Özdal, 2020: 7);. Amerika’da Afro-Amerikan gettolarında gelişen bu müzik türü Türkiye’de yerelleşerek varoş da denen kenar mahalle kültürünü odağına almaktadır. Türkiye’de gangster ve trap Hip Hop kültürü, alt sınıfın kenar mahallelerinde toplumsal eşitsizliğin ürünü olan sınıfsal sıkışmışlıkla boğuşan genç erkeklerin yaşayışından kaynağını almıştır. Bu genç erkeklerin şiddete ve yasadışı yollara başvurarak hayatta kalmaları, ardından para kazanmayı bu yolla başararak bağımsızlaşmaları bu müziğin ana anlatısını oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, kenar mahallelerde vücut bulan toplumsal eşitsizliğe bir karşılık olarak buradaki gençleri temsilen bu şarkılarda mahalle söyleminin nasıl kurulduğunu analiz etmektir. Bu çalışmada, Türkiye’deki dört popüler yeni nesil rap şarkısı seçilerek bunların sözleri incelenecektir. Ezhel’in popülerleşmesine en fazla katkıda bulunan “Şehrimin Tadı” şarkısı, Gazapizm’in “Heyecanı Yok” adlı şarkısı, Khontkar’ın ise “İşler Legal”, “Kime Ne” ve “Hiçbir Şeyim Yok” şarkıları en çok dinlenen ve mahalle kavramını en iyi yansıttığı düşünülen şarkılar olduğundan çalışma için seçilmiştir. Seçilen şarkı sözlerinin açık kodlamaya dayalı söylem analizi yapılmıştır.Keywords : Hip Hop müzik, Gangster rap, Trap Hip Hop, Popüler kültür, Sınıfsal eşitsizlik