- Atatürk İletişim Dergisi
- Issue:9
- GOJIRA FİLMİNDE TEMSİL MEKANİZMASININ TARİHSEL VE İDEOLOJİK ÇÖZÜMLEMESİ
GOJIRA FİLMİNDE TEMSİL MEKANİZMASININ TARİHSEL VE İDEOLOJİK ÇÖZÜMLEMESİ
Authors : E. Gülay ER PASİN
Pages : 177-196
View : 17 | Download : 8
Publication Date : 2015-07-15
Article Type : Research Paper
Abstract :Gojira, 1954 yılında, 2. Dünya Savaşı ardından ve Japonya’nın işgalinin bitiminden hemen sonra çekilmiş bir bilimkurgu-korku filmidir. Çok sayıda devam filmi çekilmesiyle sinema tarihinde ken-dine özel bir yer edinmiştir. Japon sinemasında ise kaiju filmleri olarak sınıflandırılan filmlere öncülük etmiştir, bu filmlerdeki canavarlar Gojira ile ilişkilidir. Dikkat çekici olan unsur, canavarın daha sonraki filmlerde Japonya’nın koruyucuna dönüşmüş olmasıdır. Gojira, 2. Dünya Savaşı ve Soğuk Savaş yıllarında çekilen atom bombası korkusunun ya da uyarısının konu alındığı anaakım sinemadaki canavar filmlerinden farklı olarak atom bombası-nın yıkıcı etkilerine maruz kalmış bir ülkenin yapımıdır. Bu noktada Gojira’nın Japon yapımı olma-sı filmin konuya yaklaşımının ve canavar kimliğinde temsil mekanizmasını ne şekilde uyguladığının incelenmesi çalışmanın temel sorunsalını teşkil eder. Çalışmada Gojira filminde canavarın metafor olarak kullanımı ön plana alınarak filmde tarihe ilişkin temsil mekanizmasının işleyişi çözümlenmiş ve filmin tarihsel gerçeklere ilişkin ideolojik yaklaşımı irdelenmiştir.Keywords : Gojira, 2 Dünya Savaşı, Pasifik Savaşı, Japonya