- Middle Black Sea Journal of Communication Studies
- Volume:3 Issue:1
- 12 EYLÜL ASKERİ DARBESİ`NİN TÜRK SİNEMASINA YANSIMASI: BEYNELMİLEL FİLMİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ...
12 EYLÜL ASKERİ DARBESİ`NİN TÜRK SİNEMASINA YANSIMASI: BEYNELMİLEL FİLMİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ
Authors : Osman BOZDEMİR
Pages : 19-28
View : 9 | Download : 4
Publication Date : 2018-03-30
Article Type : Research Paper
Abstract : Türkiye`de cumhuriyetin ilanıyla birlikte yaşanan pek çok değişim Türk sinemasının temel konuları arasında yer almıştır. Bu konuların başında da Türkiye`de meydana gelen askeri müdahaleler bulunmaktadır. Özellikle, Türk Silahlı Kuvvetleri`nin Orgeneral Kenan Evren komutasında gerçekleşen 12 Eylül Müdahalesi Türk sinemasında önemli bir yer edinmiştir. Türkiye`de askeri vesayetin hakim olduğu yıllarda12 Eylül Müdahalesi`ni eleştiren filmlerin sayısı son derece sınırlı kalmıştır. Bu dönemde 12 Eylül Müdahalesi`ni konu alan filmlerin müdahaleyi eleştirmekten uzak olduğu görülmektedir. Buna karşın, 2000`li yıllardan itibaren Türkiye`de askeri vesayetin etkisini azaltmasıyla, Türk Sineması`ndaki 12 Eylül Dönemi`ne yönelik söylemlerin de son derece sertleştiği ve müdahalenin Türk Sineması`nda ağır eleştiriler aldığı görülmüştür. Özellikle bu filmler içerisinde Sırrı Süreyya Önder`in yönetmenliğini yaptığı 2006 yapımı Beynelmilel filmi 12 Eylül Müdahalesi`ni en çok eleştiren filmlerden biri olmuştur. Bu çalışmada, Beynelmilel filmi özelinde Türk Sineması`nda 12 Eylül Müdahalesi`nin 2000`li yıllarda nasıl ele alındığı incelenmiştir. Bu açıdan, film göstergebilimsel olarak analiz edilmiştir. Çalışmada ünlü Fransız göstergebilimci Roland Barthes`ın göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılacaktır. Elde edilen bulgular ışığında, Türk Sineması`nda 12 Eylül Dönemi`nin ne şekilde yansıtıldığı ortaya konmaya çalışılacaktır.Keywords : Müdahale, Göstergebilim, Sinema