- Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
- Volume:21 Issue:2
- Türk Mûsıkîsinin Modernleşmesi Bağlamında Hammamîzâde İsmail Dede Efendi ve Ferahfezâ Makamı...
Türk Mûsıkîsinin Modernleşmesi Bağlamında Hammamîzâde İsmail Dede Efendi ve Ferahfezâ Makamı
Authors : Nesrin FEYZİOĞLU
Pages : 625-646
View : 11 | Download : 11
Publication Date : 2017-06-20
Article Type : Other Papers
Abstract :Terkibi, Hammamîzâde İsmail Dede Efendi’ye dayandırılan Ferahfezâ makamı, aslında Dede Efendi’den önce III. Selîm döneminde ibdâ edilen bir makamdır. Ancak Dede Efendi son şeklini vermiş başka bir ifade ile yeniden ibdâ etmiştir. Ferâhfezâ makamı, Türkiye’nin modernleşme macerâsının en başarılı olduğu alan olan mûsıkîdeki modernleşme çabalarının mükemmel bir örneğidir. Bu çalışmada, Dede’nin mûsıkî anlayışının ve başlı başına bu makamı ibdâının Türk mûsıkîsinin modernliğinin entelektüel temellerini oluşturmaya muktedir olabileceği fikri savunulmaktadır. İsmail Dede’yi Türk mûsıkîsinin modernleşme sürecinin merkezine yerleştirmek, geleneğinden kopuk, birbiri ile ilişkisiz, parçalardan oluşan mûsıkî tarihi yerine, geleneğin taşındığı bir süreç olan mûsıkî hafızamıza güvenmenin önemine dikkat çekilmektedir. Dede ve Ferahfeza makamı üzerinden modernleşme tecrübemize dair değerlendirmelerde bulunmaya çalıştığımız bu araştırmamızdaki temel maksadımız, mûsıkîmizin tarihîliğini sağlayan gelenekle bağlarını; edebiyattan kopuşu, ana kültür kaynakları alanına ilgisiz kalışı, Batılı sistem uygulamalarına dayanan yanlış kültür politikaları, Dede’nin yetiştiği şartlar, eserleri, tertip ettiği yeni makamlar, yeni usûl kullanımları, yeni besteleri bağlamında ele alarak, modernleşmemizi, kendi mûsıkî temellerimiz üzerinden bir modern olma sürecine dönüştürebileceğimizi göstermeye çalışmaktır.Keywords : Hammamizâde İsmail Dede Efendi, Ferahfezâ, Modernizm, Türkiyenin Modernleşmesi, Türk Mûsıkîsi, Gelenek