- Turkish Online Journal of Design Art and Communication
- Volume:4 Issue:1
- A CINEMATIC NARRATION OF THE GREAT DEPRESSION: RECALLING JOHN FORD’S THE GRAPES OF WRATH
A CINEMATIC NARRATION OF THE GREAT DEPRESSION: RECALLING JOHN FORD’S THE GRAPES OF WRATH
Authors : Levent YILMAZOK
Pages : 0-0
View : 15 | Download : 12
Publication Date : 2014-07-22
Article Type : Research Paper
Abstract :John Steinbeck’in 1939 yılında yayınlanan Gazap Üzümleri romanı, “büyük buhran” olarak bilinen ve 1930’lar boyunca süren iktisadi krizin Amerika Birleşik Devletleri’ndeki etkilerini ve bu krizin tetiklediği yoksulluğun boyutlarını göstermekte, bunu Oklahoma’daki evlerini ve arazilerini kaybedip diğer binlerce çiftçi ailesi gibi iş bulma ve zenginleşme umuduyla Kaliforniya’ya göç etmek zorunda kalan Joad ailesinin trajedisi üzerinden yapmaktadır. Roman yayınlandığı yıl sinemaya uyarlanmıştır. Sinema çevrelerinde büyük bir beğeniyle karşılanan ve Hollywood’un o güne kadar ürettiği en radikal siyasi mesajlarla örülü filmlerden biri olan bu uyarlama sinema tarihinin başyapıtları arasındaki yerini almıştır. Ancak, iktisadi kriz anlatısının bu sinema versiyonu yapıldığından bu yana geçen yıllar içinde eleştirilere konu olmaktan kurtulamamıştır. Eleştiriler özellikle filmin kaynak romandan farklılaşan içeriğine yönelmiş, romanla karşılaştırıldığında film daha muhafazakar ve iyimser olarak değerlendirilmiştir. Kaynak romanın sınıf çatışmasına vurgu yapmasına ve Joad ailesini krizin etkilediği ailelerden yalnızca biri olarak resmetmesine karşın filmin aileyi ve aile değerlerini öne çıkarması muhafazakarlık eleştirilerinin başlıca dayanaklarından biri olagelmiştir. Bu farklılaşmanın filmin görsel biçimince de desteklendiği öne sürülmüştür. Bu makalede Ford’un Gazap Üzümleri filmine ilişkin sözü edilen eleştiriler kaynak romanla da bağlantılandırılarak ele alınıp değerlendirilirken, dünya genelinde sürmekte olan iktisadi krize ve kapitalizmin bu tür krizlerinin değişmeyen ve kaçınılmaz sonuçlarına dikkat çekilmektedir.Keywords : Gazap Üzümleri, John Ford, film, görsel biçim, uyarlama