- Turkish Online Journal of Design Art and Communication
- Volume:12 Issue:2
- SANATLAR VE SİNEMA İLİŞKİSİNE MÜZİĞİN PENCERESİNDEN BAKMAK: “DÜNYANIN TÜM SABAHLARI”...
SANATLAR VE SİNEMA İLİŞKİSİNE MÜZİĞİN PENCERESİNDEN BAKMAK: “DÜNYANIN TÜM SABAHLARI”
Authors : Ali Sait LİMAN
Pages : 211-222
View : 13 | Download : 9
Publication Date : 2022-04-01
Article Type : Other Papers
Abstract :Bir zaman ve mekan sanatı olan sinema; tarihsel süreç içinde resim, heykel, mimari, müzik, edebiyat, dans gibi sanat dalları ile ilişki halinde olmuş, bu sanatları bünyesinde barındıran anlatımsal özellikleri nedeniyle yedinci sanat olarak adlandırılmıştır. Bu çalışmada Pascal Quignard`ın aynı adlı romanından yönetmen Alain Corneau tarafından 1991’de sinemaya uyarlanan “Dünyanın Tüm Sabahları” adlı film, sinema-müzik ilişkileri bağlamında incelenmiştir. Barok müzikten beslenen hüzünlü ve karanlık bir atmosferin dramatik yapı ile iç içe olduğu “Dünyanın Tüm Sabahları” filminde, yönetmen Alain Corneau’nun sinemada müziği kullanım tarzına dair tercihleri filmin biçim ve içeriğine yansımıştır. Müziğin “Dünyanın Tüm Sabahları”nın biçimi ve içeriği üzerindeki işlevleri/etkileri incelendiğinde; müziğin filmde anlatıyı derinleştirip zenginleştiren, filmin ritmini belirleyen, dramatik yapıyı ve filmsel atmosferi destekleyen, kimi sahnelerde metafizik boyutlar kazanıp yitirilen karakterleri çağıran/gösteren özgün bir yaklaşımla kullanıldığı söylenebilir. Diğer yandan, filmin iki ana karakterinin müzikle uğraşan sanatçılar olması; film öyküsünün geçtiği dönem insert ignore into journalissuearticles values(Barok dönem); ile filmde kullanılan müziğin insert ignore into journalissuearticles values(Barok müzik); örtüşmesi, filmsel yapıda müziğin daha yoğun biçimde kullanılabilmesini ve hissedilmesini sağlamıştır. Ayrıca filmdeki karakterlerin birbirleriyle ve dramatik hedefleriyle kurdukları ilişkilerin büyük ölçüde müzik dolayımıyla gerçekleşmesi de bu yapıyı güçlendirmiştir.Keywords : Sinema, sanat, müzik, Alain Corneau