- Aurum Sosyal Bilimler Dergisi
- Volume:4 Issue:2
- HER YERDE YABANCI GÖNÜL YARASI VE HAKKÂRİ’DE BİR MEVSİM FİLMLERİ ÜZERİNDEN TAŞRA TEMSİLİNİN İNŞASI V...
HER YERDE YABANCI GÖNÜL YARASI VE HAKKÂRİ’DE BİR MEVSİM FİLMLERİ ÜZERİNDEN TAŞRA TEMSİLİNİN İNŞASI VE TAŞRA/ŞEHİR İLİŞKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Authors : Umut Şilan OĞURLU
Pages : 189-202
View : 19 | Download : 9
Publication Date : 2019-12-31
Article Type : Research Paper
Abstract :Öz Bu çalışmada, Gönül Yarası (2004) ve Hakkâri’de Bir Mevsim (1983) filmleri üzerinden taşradaki çocukluk temsili ele alınacaktır. İki filmde de yer alan şehirden taşraya giden öğretmen temsili biçim ve içerik bakımından değerlendirilecektir. Bu filmlerin yaklaşım farkları ve benzerlikleri erkeklik, oryantalizm ve çocukluk gibi kavramları tartışarak değerlendirilecektir. Nurdan Gürbilek’in taşrayı mekândan ziyade zaman olarak tarif etmesinin sebebi nedir? Sinemada taşra meselesini bu soru etrafında düşünmeyi öneren yazı, ikinci olarak, etnisite ve sinema tartışmalara odaklanmaktadır. Bu tartışmalarda, ulusal karakter bağlamında, taşra anlam açıklığının ve güvenliğinin kaybolduğu, seyircinin genelde kendini ötekileştirdiği durumlarda ve şehirden gelen figürlerin yaşadığı travmatik karşılaşmayı anlatır. Bu çalışmada taşranın temsilinin öznenin bireysel deneyimlerindeki etkisini ulus kültürü ve ulusal karakter bağlamında inceleyip sinemadaki temsillerinin bu kavramları yorumlayışını içeriği benzerlik gösteren bu iki film üzerinden yorumlamayı amaçlıyorum.Keywords : Taşra, Şehir, Film Biçimi, Gönül Yarası, Hakkaride Bir Mevsim