- Academic Knowledge
- Volume:1 Issue:1
- Zühd/Sûf Hareketinden İslam’ın Ana Akım 3T Eğilimlerine Zühd Çağının (M. 610-710) Teo-Stratejisi...
Zühd/Sûf Hareketinden İslam’ın Ana Akım 3T Eğilimlerine Zühd Çağının (M. 610-710) Teo-Stratejisi
Authors : Mustafa ALTUNKAYA
Pages : 19-35
View : 14 | Download : 8
Publication Date : 2018-12-30
Article Type : Research Paper
Abstract :İslam’ın ilk yüzyılı zühd çağı olarak adlandırılan Miladi 610-710 arası dönem sosyo-ekonomik, siyasal ve teo-stratejik açıdan analiz edilmeyi beklemektedir. İslâm’ın ilk yüzyılını inşa eden en önemli düşünce kuşkusuz “zühd”den beslenen ve Medine Ekolü olarak adlandırılan Medine düşüncesidir. Günümüze kadar ayrışarak gelen İslâmî ana akımlar insert ignore into journalissuearticles values( 3T / T esennün- T asavvuf- T eşeyyü); bir şekilde kendilerini Medine düşüncesine dayandırırlar. Hz. Peygamber’in ve sahabenin yaşam biçimini yansıtan ve Medine’de tekemmül eden bu ekol başlangıçta inkâr ve şirke karşı İslam’ın değerlerini savunmaktaydı. Ancak dünyevileşme gerçeği iç bünyede hasarlara yol açınca hareket, bir taraftan fetih cihatlarına devam ederken diğer taraftan iç bünyeye yönelip emr-i bi’l-maruf nehy-i ani’l-münker ile zühd duyarlılığını ihya etti. Zühd çağı Medine ekolünün öncü isimleri arasında Bilal-i Habeşi insert ignore into journalissuearticles values(ö. 640);, Ebuzer el-Ğifari insert ignore into journalissuearticles values(ö. 652);, Ali b. Ebi Tâlib insert ignore into journalissuearticles values(ö. 661);, Ammar b. Yasir insert ignore into journalissuearticles values(ö. 657); vardı. Ekol, bir yandan zühd çağı değerlerine; zühd, ibadet, ihlas, ihsan ve takvaya vurgu yaparken diğer yandan bu sıfatları taşıyan sadıklarla birlikte hareket etmekteydi. Muaviye b. Ebi Süfyan insert ignore into journalissuearticles values(ö. 681);’ın Hz. Hasan ile yaptığı anlaşmayı çiğnediği için veliaht oğlu Yezid insert ignore into journalissuearticles values(ö. 683);’e biatı reddeden Hz. Ebubekir’in oğulları Muhammed insert ignore into journalissuearticles values(ö. 658); ve Abdurrahman insert ignore into journalissuearticles values(ö. 673);, Hz. Ömer’in oğlu Abdullah insert ignore into journalissuearticles values(ö. 693);, Zübeyir b. Avvâm’ın oğlu Abdlullah insert ignore into journalissuearticles values(ö. 692); ile Ali’nin oğulları bu mektebin öncü genç sahabileri ve aynı zamanda ilk kurbanları oldular. Nitekim Medine valisi Velid b. Utbe insert ignore into journalissuearticles values(ö. 684);’ye bu dört kişinin zorla biat etmeleri aksi halde öldürülmeleri emrini bizzat veliaht prens Yezid vermişti. İbn Zübeyir ve Hüseyin bir gece vakti Medine’den Mekke’ye doğru yola çıkarak biattan imtina ettiler. Bu değerlere bağlılık ve zühd tutumu, kısa vadede Harre vakası insert ignore into journalissuearticles values(M. 683); ile Kâbe işgali insert ignore into journalissuearticles values(M. 687); gibi iki elem verici hadiseye sebebiyet verecek ve adeta İslâm tarihinin seyrini değiştirecektir. Hz. Osman ve Hz. Ali’nin şehadetine varacak tarzda elim hadiselerin akabinde siyaset veya iktidar erkleri bakımından kısa vadede başarısız gibi görülen Medine ekolünün, bilakis uzun vadede başarılı olduğunu söylemek mümkündür. Zira İslam tarihinde hilafetin saltanata dönüştüğü Yezid iktidarıyla özdeşleşen “hukukun üstünlüğü değil gücün üstünlüğü” sürecinde dünyevî eğilimler gayr-ı meşru ilan edilmiş; tarih boyu İslam’ın Tesennün, Teşeyyü’ ve Tasavvuf insert ignore into journalissuearticles values(3T); eğilimleri bu hususta görüş birliği içinde olmuşlardır. Bu çalışma ile İslam’ın ilk yüzyılında aynı ruh köküne sahip 3T hareketlerinin günümüzde ayrışma içinde oldukları yanılsamasını ortaya koymaya ve İslam birliği idealinin imkân analizini yapmaya çalışacağız.Keywords : Medine Ekolü, 3T Eğilimleri, Tesennün, Teşeyyü, Sûf Hareketi