- Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi
- Volume:5 Issue:12
- AKLA HİTAP EDEN DÜŞÜNCENİN SANATI: KAVRAMSAL SANATA GENEL BİR BAKIŞ
AKLA HİTAP EDEN DÜŞÜNCENİN SANATI: KAVRAMSAL SANATA GENEL BİR BAKIŞ
Authors : Ayfer UZ, Nurbiye UZ
Pages : 655-662
View : 15 | Download : 11
Publication Date : 2018-12-30
Article Type : Research Paper
Abstract :1960’lardan itibaren varlık gösteren “Kavramsal Sanat”; geleneksel sanatı sorgulayan ve sınırlarını zorlayan öncü bir akım olarak değerlendirilir. Sanata atfedilen düşüncenin tamamen sarsıldığı, sanatçının kendini ifade etmesinde sınırların nasıl genişlediği ve sanatın nerelere uzanabileceği açısından oldukça ilginçtir. Sanatçılar; seyredilmek için bir yapıt meydana getirmek yerine, yapıtlarıyla kavram ve analizler önererek, seyirciyi bunları anlamaya, çözmeye, kendi düşünceleriyle tamamlamaya çağırırlar. Sanat nesnesinin önemini ve sanatın alınan-satılan bir mal olması düşüncesini azaltmak; sanat kavramını estetikten ayırmak; sanat yapıtı, sanatçı ve izleyici arasındaki ilişkileri yeniden yapılandırmak kavramsal sanatçıların en önemli hedeflerindendir. Nitel araştırma yöntemiyle yapılan bu araştırmada genel olarak Kavramsal Sanat’ın üzerinde durularak sıra dışı örnek olarak değerlendirilen üç faklı sanatçının eseri anlatılmıştır. John Cage’nin “4’33”, Piero Manzoni’nin “Merda d’artista”, John Latham’ın “Sessiz Dur ve Çiğne, ( Chewed Up And Spat Out ): Çiğne ve Tükür” adlı çalışmaları örnek olarak seçilerek kavramsal sanat sorgulanmış ve “betimsel analiz” yöntemiyle çözümlenerek sonuca gidilmiştir.Keywords : Kavramsal Sanat, Avant garde Sanat, Piero Manzoni, John Cage, John Latham