DİVAN ŞİİRİNDE TUĞRA TAVSİFLERİ
Authors : Ahmet MERMER
Pages : 87-97
View : 10 | Download : 4
Publication Date : 2000-06-01
Article Type : Research Paper
Abstract :Hayata bakışta iki dünyadan söz edilir; biri beş duyuyla algılanan dünya, diğeri sanatın dünyası. Bu iki dünya açısından Divan edebiyatı, diğer edebiyatlara göre, daha soyuttur. Divan edebiyatı, sanatın dünyasını tercih etmiş bir edebiyattır. Divan şairleri için, hüner ve marifet ön plandadır. Bu edebiyatta hüner, eşyanın veya olayın çeşitli edebi sanatlarla adını değiştirmek ve onun daha mükemmel, daha güzel, daha heyecan verici benzerini bulmaktır. Divan edebiyatında sanat, çeşitli teşbih unsurlarına yaklaşmak ve onu ifadeye çalışmaktır. Şiir sanatının esprisi, kendi mâhiyetinden kaynaklanan her şeyi, kendi özellik ve yapısına uygun şekilde kullanıp kullanmadığına dayanmaktadır. Divan şairleri, aynı konuyu ortak benzetmelerle mümkün olduğu kadar değişik imajlarla ifade etmeye çalışmışlardır. Bu bakımdan divan şiiri imajlarla yüklüdür. Şiirlerde imaj, süsleyici unsur olduğu kadar, fonksiyonel unsurdur da. işte biz de, imajın süsleyici ve fonksiyonel özelliğini yansıtan tuğra üzerine yazılmış şiirler üzerinde durduk. Tuğra, şiirlerde Leit-motif, yani esas unsurdur. Tuğranın şeklî özellikleri göz önüne alınarak yer yer fermanla birlikte Osmanlı hanedanının maddî ve manevî gücü dile getirilmiştir. Söz konusu şiirlerde ortak özellikler bir bir sıralandı ve kendi aralarında mukayese yapıldı. Osmanlı`nın sanat ve ihtişamını gösteren şiirler incelendiKeywords : Sanatın dünyası, imaj, Divan şiiri, Estetik ve Tuğra