- Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi
- Volume:3 Issue:6
- Kaneto Shindo sinemasında kadın temsili üzerine bir değerlendirme: Onibaba ve Kuroneko
Kaneto Shindo sinemasında kadın temsili üzerine bir değerlendirme: Onibaba ve Kuroneko
Authors : Eylül ARSLAN
Pages : 13-23
View : 22 | Download : 11
Publication Date : 2018-10-31
Article Type : Research Paper
Abstract :Yüzyıllar boyunca Batı medeniyetleri ile etkileşim kurmamış bir ada ülkesi olan Japonya’nın kendine özgü kültürü dünyadaki diğer kültürler tarafından bir merak konusu olmuştur. Sanat ve felsefe alanlarında olduğu gibi edebiyat alanında da oldukça yerel bir kültüre sahip olan Japonya’da korku, yaygın inanç sistemlerinden biri olan Japon Budizm’ini kaynak alarak şekillenmiştir. Buna bağlı olarak Japon Budizm’i, Japon sinemasını Batı sineması karşısında farklı kılacak bir öğe olarak karşımıza çıkmaktadır. Japon korku sinemasının kült yapımları arasında yer alan Onibaba ve Kuroneko filmlerinde Kaneto Shindo, geleneksel korku öğelerini kullanırken kadını bir alt kültür olarak değil toplumdaki konumuna eleştirel bir vurgu yapacak şekilde işlemiştir. Bu çalışmada öncelikle Japon kültüründe kadının konumuna kısaca değinilmiş ve ardından Shindo’nun eserlerini türünün diğer örneklerinden ayıran temel etken incelenmiştir. Bu bağlamda Shindo’nun Onibaba filminde gerçek bir hayalete yer verilmediği ve Kuroneko filmindeyse fantastik bir hikâyenin gerçekçi bir perspektif ile işlendiği tespit edilmiştir. Her iki filmde de kadın kimliği, Japon korku sinemasında intikamcı ruh öğesi olarak yer alması bağlamında kültürel öğeler göz önünde bulundurularak analiz edilmiştir.Keywords : Japon korku sineması, Kaneto Shindo, Onibaba, Kuroneko, Yūrei, Yōkai