- Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi
- Issue:41
- Kültür Varlıklarının Sanal Ortamda Yeniden İşlevlendirilmesi: Yerebatan Sarnıcı Örneği
Kültür Varlıklarının Sanal Ortamda Yeniden İşlevlendirilmesi: Yerebatan Sarnıcı Örneği
Authors : Ersan ERBAŞ, Didem TUNCEL
Pages : 362-372
Doi:10.31590/ejosat.1179021
View : 11 | Download : 7
Publication Date : 2022-11-30
Article Type : Research Paper
Abstract :Sanal gerçeklik, halihazırda yaşantımızda bulunan fiziksel olgu veya durumların bilgisayar üzerinde üretilmiş olan ses, yazı 3D görüntüler veya grafik verileriyle bir araya gelmesi şeklinde tanımlanabilir. Bu çalışmanın amacı, önemli kültürel değerlerimizden biri olan Yerebatan Sarnıcı’nın sanal gerçeklik temelinde sanal ortamda yeniden işlevlendirilerek sergi haline getirilmesiyle birlikte interaktif olarak ziyaret edilmesidir. Bu çalışmada Yerebatan Sarnıcı’nın tarihçesi ve mimari yapısı, veri işleme ve dijital tasarım süreçlerinden bahsedilmiştir. Veri işleme ve dijital tasarım süreçlerinde ilk olarak yersel taramadan elde edilen nokta bulutu verisi referans alınarak yapı 3D katı model haline getirilmiştir. Daha sonra elimizde bulunan mevcut katı model üzerine sonuç üründe kullanıcı ziyaretlerinde gösterilmek üzere projenin ve mekânın ruhuna uygun bir tasarım yapılarak mevcut yapı sanal sergi haline getirilmiştir. Yine bu süreçlerden biri olan optimizasyon aşaması, VR, Web, telefon uygulamaları vb. dijital ortamlarda 3D bir projeyi tam performans sunabilmek için gerekli teknik aşamaların en önemli kısımlarından biridir. Son aşama olan uygulama insert ignore into journalissuearticles values(oyun motoru); aşaması ise, 3D model ve tasarımı yapılmış projeninin tüm görsel ayarları ve akıllandırma işlemlerinin yapılarak sonuç ürün haline getirildiği kısımdır. Çalışmanın sonucunda, Yerebatan Sarnıcı’nın sanal sergi olarak yeniden işlevlendirilmesi sarnıcın geniş kitlelere yayılması ve orijinal ruhunun yaşatılması açısından büyük önem taşımaktadır. Sanal gerçeklik baz alınarak geliştirilmiş olan kültürel miras yapılarımız, bilimsel araştırmalar ve çalışmalardan elde edilen bilgiler doğrultusunda turizm sektörünün yanı sıra kültür ve eğlence alanında da önemli faydalar sağlayacaktır.Keywords : Sanal Gerçeklik, Kültür Varlığı, Dijital Mimari, Oyun Motoru, Sanal Müze