NİETZSCHE: ÜSTİNSAN’IN ÖLÜMÜ
Authors : Ferhat KUTLUAY
Pages : 54-68
View : 10 | Download : 5
Publication Date : 2021-06-30
Article Type : Research Paper
Abstract :19. yüzyılın önemli ve etkili simalardan Nietzsche, öğretisiyle ön plana çıkan düşünürlerdendir. Tanrı, Güç İstenci, Üstinsan, Bengi Dönüş ve Amor Fati gibi kavramlar, onun öğretisinin temelinde yer alan önemli kavramlardır. Bilhassa Tanrı ve Üstinsan ikilisi, çalışmamızın temelinde yer almaları itibarıyla ayrı bir öneme sahiptir. Nietzsche öncelikle insanları; sürü insanı, özgür insan ve üstinsan olarak üçe ayırmaktadır. Ona göre insanlar uzun bir müddet, sürü insanı olarak yaşamlarına devam etmiştir. Ama böyle bir yaşam tarzı, insanın asli doğasına uygun bir yaşam biçimi değildir. Bu nedenle insanın bu yaşam biçiminden bir an önce kurtulması ve daha üst bir aşama olan üstinsan mertebesine yükselmesi gerekir. Bunu yapabilmesi ise ancak Tanrı’yı öldürmesi ve onunla ilgili olan tüm ahlaki değerlerden kurtulması ile olanaklı olabilir. Çünkü Tanrı, insanın kendisini aşmasının önündeki en büyük engeli teşkil etmektedir. Nietzsche; ‘Tanrı Öldü’ ve ‘Yaşasın Üstinsan’ diye haykırarak, artık üstinsanın zamanı geldiğini ilan etmektedir. Ama Tanrı inancı ve onunla bağlantılı olan her tür ahlaki değerler, insan yaşamında gerek bireysel ve gerek toplumsal birtakım önemli işlevler yerine getirmektedir. Bu işlevler insan yaşamında önemini korumaya devam ettiği süre içinde, Tanrı’yı öldürüp onun yerine geçmek söz konusu olamaz. Bu nedenle Nietzsche’nin Tanrı Öldü! ve Yaşasın Üstinsan! söyleminin hiçbir olgusal tarafının olduğu söylenemez. O halde Nietzsche’nin üstinsan doktrini; bir beklentinin, bir umudun, bir düşün veya bir kurgunun dışavurumundan öteye geçen başka bir şey değil diye yorumlanabilir.Keywords : Nietzsche, Tanrı, Güç İstenci, Üstinsan, İnsan