Tuvalden Fırlayan Performans Sanatçıları :Viyana Aksiyonistleri
Authors : Oktay EMRE
Pages : 14-19
View : 17 | Download : 10
Publication Date : 2016-08-05
Article Type : Research Paper
Abstract :1900’lerin ilk yarısında uç veren ve ikinci yarısında Viyana Aksiyonistleri ile birlikte umulmadık noktala¬ra ulaşan Performans Sanatı, Fütürizm, Dadaizm, Sürrealizm gibi avangart akımların içerisinde kavram¬sal sanatın bir uzantısı veya kolu olarak var olur. 1960’lara gelindiğinde ise Performans Sanatı, bedensel ve zihinsel sınırları zorlayan bir yapıya bürünür. 1900’lerin ilk yarısında tuvalin üzerindeki imgenin parçalanışı ve figürün tuvalden atılışı, canlı bedenle¬rin birer görsel ve eylemci olarak izleyicinin karşısına çıkmasına neden olmuştur. Böylelikle hem sanatçı¬nın malzemesi hem de malzemenin olanakları doğrultusunda sanatçının kendini ve dünyayı yorumlayış biçimi değişmiştir. 1. Dünya “Sömürü” Savaşının etkileri, 2. Dünya “Sömürü” Savaşına tanıklık etmek ve diktatör rejim¬lere maruz kalmak, bir yandan sanatta malzemenin değişmesini zorunlu kılarken öte yandan “şiddet” olgusunun öne çıkmasına neden olmuştur. Performans Sanatında ise bu değişimin izlenebileceği en keskin ve sert sanatçılar; Hermann Nitsch, Otto Müehl, Günter Brus ve Rudolf Schvvarzkogler’den oluşan Viyana Aksiyonistleri’dir. Eylemlerinde ölü balık, ölü tavuk, jilet, sargı bezi, ampul, şırınga gibi nesnelerle yetinmeyip sahnede hayvanları canlı canlı kesip eylemlerinin parçası haline getiren Viyana Aksiyonistleri, son aşamada ise kendi bedenlerine zarar vermişlerdir. Dolayısıyla Viyana Aksiyonistleri her ne kadar seyirciye katharsis yaşatmak istemiş olsalar da bir süre sonra şiddetin malzemesine dönüşmüşlerdir.Keywords : Viyana Aksiyonistleri, Performans Sanatı, Şiddet, Hermann Nitsch, Otto Müehl