Necib Mahfuz’un Kahire Üçlemesi’nde Türk İmgeleri
Authors : Fatoş Işıl BRITTEN
Pages : 124-131
Doi:10.18795/gumusmaviatlas.837668
View : 12 | Download : 5
Publication Date : 2021-04-24
Article Type : Research Paper
Abstract :Nobel ödülünü kazanan ilk Arap yazar olarak bilinen Necib Mahfuz’un Beyne’l-Kasrayn, Kasru’ş-Şevk ve es-Sükkeriye insert ignore into journalissuearticles values(Saray Gezisi, Şevk Sarayı ve Şeker Sokağı); romanlarından oluşan Kahire Üçlemesinde insert ignore into journalissuearticles values(1957 ve 1958); Mısırlı tüccar bir ailenin üç kuşağı üzerinden 1917-1944 yılları arası Mısır yaşamı gerçekçilik akımı çerçevesinde anlatılır. Bu yaşamın ayrıntılarında aile yaşantısı, kadın erkek ilişkileri, Mısır’daki siyasi olaylar ile yirminci yüzyılın ilk yarısında ivme kazanan modernleşme süreci vardır. Tüm bu zengin katmanların arasında roman, anlatıcı ve diyaloglar vasıtasıyla o dönemki Mısır halkının zihnindeki Türk imgelerinin sorunsal doğasını yansıtması sebebiyle de dikkat çeker. Çoğunlukla karşılaştırmalı edebiyatın bir alt kolu olarak kabul edilen ya da onunla iç içe geçmiş çalışmalar yapan imgebilim ise kültürlerin diğer kültürler hakkındaki inanış, önyargı ve düşünce kalıplarının dair farkındalık kazandırmayı amaçlayan bir disiplindir. Bu inanış ve önyargılara göre şekillenen imgeler sabit olmayıp siyasi koşullara ve devletlerin birbirleriyle olan ilişkilerine göre zaman içinde değişim göstermektedir. On yedinci yüzyılda Avrupalı gezginlerin doğu seyahatleri ile ortaya çıkan imge çalışmaları Türk imgeleriyle ilgili olarak da zengin bir malzeme sunar. Bu çalışma geçmişten günümüze dünyadaki Türk imgelerini kısaca gözden geçirdikten sonra Kahire Üçlemesi’ni karşılaştırmalı edebiyatın yakın okuma yöntemi ile inceleyecek olup Mısır özelinde on dokuzuncu ve yirminci yüzyılın ilk yarısındaki Türk imgelerini ortaya çıkarmayı hedeflemektedir.Keywords : Karşılaştırmalı Edebiyat, Necib Mahfuz, Kahire Üçlemesi, Türk imgesi, imgebilim