Uyan
Authors : Seçil BİNBOĞA
Pages : 136-145
View : 7 | Download : 3
Publication Date : 2012-01-31
Article Type : Review Paper
Abstract :Thomas More’un Ütopya’sından bu yana içeriği farklı öngörüler ve ideallerle tekrar tekrar inşa edilmekte olan “yok-yer” ya da “mutluluğun yeri”; Modernite Projesi bağlamında nasıl değerlendirilebilir? Ya da, soruyu tersinden sormak gerekirse; Modernite Projesi, bir ütopya projesi olarak ele alındığında, nasıl yeniden okunabilir? Bu yazı, bahsi geçen iki uçlu sorgu çerçevesinde, iddiası ve kararlılığını bugünün koşullarında sürdürmekte ısrarlı, ütopyacıl bir Modernite arayışının izlerini sürmektedir. Bu yolda meselenin meşruiyet zemini, “Ütopya”da; yani “yer”de, bir başka değişle, Modernite’nin mitik mekânı; “kent”te aranacaktır. Bu yüzdendir ki, kenti ve düşsel olanı diyalektik bir okumayla yeniden gözler önüne seren iki yazın/düşün insanına başvurmak yerinde olacaktır: 20. yüzyıl’ın düş erketecisi Walter Benjamin ve 21. yüzyıl’ın düş yorumlayıcısı Italo Calvino. Benjamin’in Paris Pasajları’nda yansıyan imgelerle inşa ettiği düş-kent, Calvino’nun “görünmez” addedilen, fakat deneyimin coşkulu betimlemeleriyle görünür kılınan kentleri özelinde yeniden yorumlanacaktır.Keywords : Ütopya, İtalio Calvino, Walter Benjamin