Pisanello’da Ası (İdam)
Authors : Şefik GÖRKEY
Pages : 351-368
Doi:10.26650/oba.1240541
View : 23 | Download : 23
Publication Date : 2023-07-06
Article Type : Research Paper
Abstract :Ası insert ignore into journalissuearticles values(idam);, yüzyıllar boyunca sanatçıların da ilgisini çekmiştir. Giotto insert ignore into journalissuearticles values(1267/1277-1337);, Ambroggio Lorenzetti insert ignore into journalissuearticles values(1285/1290 – 1348);, Leonardo da Vinci insert ignore into journalissuearticles values(1452 – 1519);, Andrea del Sarto insert ignore into journalissuearticles values(1486 – 1531);, Annibale Carracci insert ignore into journalissuearticles values(1560 – 1609);, ilk akla gelen örnekler arasında sayılabilir. Yine İtalyan fresklerindeki cehennem betimlemelerinde de idam edilmiş figürlere sıkça rastlanır. Burada tıp tarihi açısından ilk akla gelen, sanatçının gerçek bir idam görüp görmediği, gördüğünü ne denli gerçekçi olarak bizlere aktardığı konusunda bir değerlendirme yapmak / yapmaya çalışmaktır. Pisanello’nun konumuzu oluşturan ası insert ignore into journalissuearticles values(idam); betimlemesi, Verona’da bulunan Sant’Anastasia Kilisesinin Pellegrini Şapelindeki “Aziz George ve Trabzon Prensesi” freskinde sol arka köşede yer almaktadır. Sanatçının günümüze ulaşan, freskleri için hazırladığı taslak çizimler arasında da ası sahneleri vardır. Freskte yer alan soldaki figürün boyun kısmındaki ipin durumu “atipik ası”, sağdaki figürdeki durumu ise “tipik ası”ya uymaktadır. Bu da Pisanello’nun gerçek hayatta idam edilen figürleri gördüğünü ve çok kuvvetli bir gözlem gücü olduğunu göstermektedir.Keywords : Pisanello, Ası, İdam, Tıp Tarihi, Tıp ve Sanat, Sanat ve Ası, Tıpta İnsan Bilimleri