- Sanat Tarihi Yıllığı
- Issue:23
- Malevich’s Suprematism as a Critique of the Borders of Kantian “Aesthesis”
Malevich’s Suprematism as a Critique of the Borders of Kantian “Aesthesis”
Authors : Evren Yılmaz
Pages : 135-163
View : 12 | Download : 7
Publication Date : 2014-12-02
Article Type : Research Paper
Abstract :Kant insert ignore into journalissuearticles values(1724-1804); “aesthesis” kavramını Yunanca aslına, “algılamak” anlamına geri taşır ve bu kavramı insanın evren ve bilme karşısında temel konumunu belirleyen bir kavram olarak kullanır. Kant argümanının kaynaklarını Newtoncu evren anlayışından alır ve insanın bilme yetisini “aesthesis”in koşullarıyla, yani yer-merkezli, Newtoncu, Eukleidesçi zaman ve uzam kavrayışı ile sınırlandırır. Maleviç’in süprematizmi ise onun, Eukleides-dışı geometrilere dayanan kendi evren, yani zaman ve uzam anlayışını yansıtır ve “aesthesis”in sınırlarını aşarak, yani Kantçı sınırları aşarak bilmenin bir yolu olarak düşünülebilecek olan “saf-duyum” kavramını temel alır. Şu halde onun süprematist resimleri ve manifestoları, Kant’ın insanın evrendeki bilme potansiyelini duyusal algısıyla, “aesthesis”in koşulları ile sınırlandıran bakış açısının bir eleştirisi, onu bir değilleme girişimi olarak değerlendirilebilir. Anahtar Sözcükler: Kantçı uzay-zaman, Eukleides-dışı geometri, süprematizm, dört boyutlu gerçeklik, projektif geometri.Keywords : Kantçı uzay zaman, Eukleides dışı geometri, süprematizm, dört boyutlu gerçeklik, projektif geometri