Endor Cadısı İkonografisi
Authors : Baykar DEMİR
Pages : 23-53
View : 18 | Download : 6
Publication Date : 2019-06-30
Article Type : Research Paper
Abstract :Avrupa’da cadılık kavramının önemli ölçüde kadın cinsiyetini işaret eder hale gelmesi ve engizisyon mahkemelerinin sapkın addettiği mezheplerden cadılık davalarına yönelmesiyle tarihte yeni bir sayfa açılmıştır. Açılan bu sayfada, geniş yelpazeye sahip halk inançlarından ve bazı dini kaynaklardan beslenen yeni bir cadılık ve demonoloji insert ignore into journalissuearticles values(kötü ruh ve cinleri ele alan bir teoloji alanı); literatürü geliştirilmiştir. Bu literatür Augustinus gibi erken dönem Kilise Babalarından cadı davaları sona erene kadar ortaya çıkmış birçok dinbilimcinin fikirleri ile inşa edilmiştir. Bu noktada Endor Cadısı konusu Kutsal Kitap’ta değinilen tek cadı figürü olması sebebiyle kritik bir rol üstlenir. Onun kimliğini cadı olarak tarif etmek her ne kadar tartışmalı olsa da Endorlu kadının Peygamber Samuel’in ruhunu çağırarak döneminin kralı Saul’a gelecekten bilgi aktarılmasını sağlaması nekromansi uygulaması olarak kabul edilmiştir. Böylece, Endor Cadısı Kutsal Kitap kaynaklı bir karakter olması nedeniyle demonoloji literatüründe cadılığın varlığını ispat eden anahtar kelimelerden biri haline gelerek sanat yapıtlarında da kendine yer bulur. Çalışmamız, Endor Cadısı konusundaki dinbilimsel veriler ışığında konu hakkında ortaya çıkartılmış en erken minyatür örneklerinden 19. yüzyıla kadar üretilmiş sanat yapıtlarının ikonografik çözümlemelerini ele almıştır. Diğer tarafta, sanat tarihinde büyücülük konusunu ele alan başka eserler ile Endor Cadısı temasını ayıran gösterim kalıpları saptanmıştır. Bu doğrultuda Avrupa tarihinin kırılma noktalarından biri olan cadı avı furyası insert ignore into journalissuearticles values(1430-1780); öncesinde genellikle Endorlu falcı olarak anılan figürün sanat eserlerinde Endor Cadısına nasıl dönüştüğü tarihsel gelişmeler ışığında çözümlenmiştir.Keywords : Endor Cadısı, nekromansi, büyü, cadı, ikonografi