- Selçuk İletişim
- Volume:7 Issue:4
- KUYU FİLMİNDEKİ ARZU KAVRAMININ LACANCI PSİKANALİTİK YAKLAŞIM ÇERÇEVESİNDE ÇÖZÜMLENMESİ...
KUYU FİLMİNDEKİ ARZU KAVRAMININ LACANCI PSİKANALİTİK YAKLAŞIM ÇERÇEVESİNDE ÇÖZÜMLENMESİ
Authors : Mehmet TURAN
Pages : 169-185
Doi:10.18094/si.07961
View : 14 | Download : 7
Publication Date : 2013-01-29
Article Type : Research Paper
Abstract :Türk Sineması 1960`lı yıllarda nitel ve nicel olarak yükselişe geçmiştir. Bu dönemde önemli filmlere imza atan Metin Erksan`ın sinemasında iki farklı yönelim göze çarpmaktadır. Altmışların ilk döneminde toplumsal gerçekçi bakış açısını yansıtan filmler yöneten ve bu doğrultuda çeşitli sinema hareketlerinin içinde yer alan Erksan, altmışların ortasından itibaren siyasi ve toplumsal değişimlerle beraber birey merkezli bir sinemaya yönelmiştir. Ancak yönetmenin, sinema anlayışındaki değişime rağmen, filmlerinde tematik açıdan değişmeyen unsurlar olduğu söylenebilir. Erksan`ın bu dönem filmlerinin hemen hepsinde -ticari odaklı filmleri dışında- karakterlerini felakete sürükleyen saplantılı tutkuları mülkiyet, suç ve cinsellik sarmalında yansıttığı görülmektedir. Kuyu insert ignore into journalissuearticles values(1968);, bu kavramların en net biçimde ortaya konduğu filmlerden biri olarak öne çıkmakta ve Erksan`ın sinemasının temelinde yatan arzu kavramını görünür kılması açısından farklı bir yerde durmaktadır. Bu çalışmada, Kuyu filminin anlatısında temel teşkil eden “arzu” kavramı, niteliğini ve işleyiş tarzını ortaya koymak amacıyla, Lacancı psikanalitik yaklaşım çerçevesinde çözümlenmiştir. Çözümlemede filmin, erkek karakterin, arzusunun tatmini için yarattığı fantezi dünyası üzerine kurulu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kadın karakter ise erkeğin saplantılı tutkusunun hedefi ve pasif arzu nesnesi olarak konumlandırılmıştır. Filmin anlatısı, bu konumu reddeden kadının, ataerkil toplumda var olamayacağı düşüncesini yansıtmaktadır.Keywords : Metin Erksan, Kuyu filmi, arzu, Lacancı Psikanaliz