- Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
- Volume:12 Issue:22
- RÉNE GİRARD’IN “ÜÇGEN ARZU MODELİ” PERSPEKTİFİNDE FUZÛLÎ’NİN “LEYLÂ VÜ MECNÛN” ADLI ESERİNİN İNCELEN...
RÉNE GİRARD’IN “ÜÇGEN ARZU MODELİ” PERSPEKTİFİNDE FUZÛLÎ’NİN “LEYLÂ VÜ MECNÛN” ADLI ESERİNİN İNCELENMESİ
Authors : Fettah KUZU
Pages : 260-267
View : 14 | Download : 6
Publication Date : 2009-12-01
Article Type : Research Paper
Abstract :Araştırmanın Temelleri: Fuzûlî’nin Leylâ vü Mecnûn adlı mesnevisinde Réne Girard’ın üçgen arzu modelinin şekillenmesi Araştırmanın Amacı: Leylâ vü Mecnûn adlı mesnevinin, Girard’ın modeli ile analizi yapılacaktır. Veri Kaynakları: Réne Girard’ın “Üçgen Arzu Modeli” olarak tanımlanan teorisi ve Fuzûlî’nin “Leylâ vü Mecnûn” adlı mesnevisi ile destekleyici diğer kaynaklar. Ana Tartışma: Fuzûlî’nin eseri acaba gerçekten nesne ile öznenin doğrudan ilişkisine dayalı, düz bir çizgi şeklinde tezahür eden basit bir “romantik yalan” örneği mi yoksa Tanrı nın dolayımlayıcı ve/veya nesnenin kendisi olduğu “romansal hakikat” tezini doğrulayan daha karmaşık yapılı bir eser mi sorusuna cevap aranacak. Sonuçlar: Kays özne ve Leyla arzulanan nesne arasında vasıtasız dolayımlayıcısız , doğrudan bir ilişki gibi görünen ve eseri bir “Romantik Yalan” kurgulaması olarak düşündürecek yapının, aslında öznenin arzu nesnesi olan Leyla’dan ve onun aşkından, dolayımlayıcısı olan Tanrı’ya ve ilahi aşka yönelmesi şeklinde ortaya çıkan, tam anlamıyla bir “romansal hakikat” örneği olduğu gösterilecektirKeywords : Dolayımlayıcı, Özne, Arzulanan Nesne, Aşk, Kays, Leyla, Tanrı