Baalizmin İsraildeki İzdüşümü: Yahveizm
Authors : Kürşat Haldun AKALIN
Pages : 64-78
Doi:10.11616/AbantSbe.254
View : 16 | Download : 9
Publication Date : 2010-10-21
Article Type : Research Paper
Abstract :‘El’, Prens Denizinin arzularına teslim olmus gözükmekte, ilah kurulunun tek üyesi olarak korku nedir bilmeyen Baal’i atar. Baal, El’in tahtının yanında durmakta, satafatlı sözlerle toplantıda konusmaktadır. Yine de, Baal’i Prens Denizine kendi daimi kölesi olarak tayin eder, görünüste Baal de bu karara karsı koyacak kadar gücü yoktur. El yaratıcıdır, gökte ve yerde mesken tutmus olaganüstü etkiler yüklenilen ön yaratıcı güçlerden birisidir. Baal efsaneleri, bir tür evrenin yaradılıs kuramıdır. Asera ve Asterta ismiyle iki kız kardesi ile Anat ismindeki kızıyla üç önemli arkadası olan Baal, Anat’ı kendisine refakatçi almıstır. İlahelerin tamamı, Baal’in maiyeti arasında yer almaktadır. El’in konumu, babası oldugunu ilan ettigi ilahların ve adamların yaratılmasından önce de var oldugu düsüncesine dayanmaktadır. Kenan ve Mezopotamya diyarlarında bu ilah ve ilaheler; erkek veya kadın cinsiyetleriyle, yerin ve gögün yaratıcısı, yerdeki yaratıkların yaratıcısı, ilahe kadınlar, dünyanın ceddi veya biçimlendiricisi olarak nitelendirilmekte ve anılmaktadır. Yahve, ilahların ilahı gücündeki bir “El” suretindedir. Yahveizm de varlıgını, Baal efsanelerine borçludur. İlk siir kaynaklarında kelimelerle, savasçı ilah olarak betimlenen Yahve; bir fırtına ilahı olan Baal’in Kenan tanımlamalarını kendine mâl etmistir. İlk olarak İsrail’de, fırtına tecellisi, sık sık Yahve’nin vahiy tarzı anlamında tanımlanmıstır. Baal’in karakteristik olarak kendi kendini ifade edis tarzı da, fırtına görünüsü seklindedir.Keywords : El, Yahve, Baal, Eski Ahit