CUMHURİYET, TÜRK MÜZİĞİ VE TÜRK BEŞLİLERİ
Authors : Musa Eren İŞKODRALI
Pages : 22-30
View : 9 | Download : 9
Publication Date : 2019-04-20
Article Type : Research Paper
Abstract :16.00 Normal 0 21 false false false TR X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal Tablo"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} “Milli musikimiz, memleketimizdeki halk musikisi ile Garp musikisinin imtizacından doğacaktır…” sözleriyle Ziya Gökalp gibi Atatürk’te Cumhuriyet Türkiyesi’nin yeni müzik kültürünün halk müziğinden kaynaklanması gerektiğini düşünmüş, bu yoldaki çalışmaları teşvik etmiştir. Bu amaçla açılan yarışma ile beş yetenekli genç müzisyen Avrupa’nın çeşitli ülkelerine müzik eğitimi almak üzere gönderilmiştir. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş yıllarındaki Klasik Batı Müziği tarzındaki önemli eserler ile dikkat çeken beş bestecinin oluşturduğu gruba “Türk Beşleri” denmiştir. Tanzimat aydınlarının edebiyatta yaptığını müzikte gerçekleştirmeye çalışan bu isimler, tıpkı onlar gibi bir an önce toplumu batıya yaklaştırma gayretine düşmüş, ulusaldan evrensele ulaşan çizgide, Çağdaş Türk Müziği’nin ortaya çıkmasını sağlamış, bunu yaparken de önce Türk Halk ve Geleneksel Sanat Müziği’nin melodik, makamsal ve ritmik gereçlerine yer vermişlerdir. Bunda hiç şüphe yoktur ki Atatürk’ün gösterdiği çağdaş uygarlık düzeyini yakalama hedefi de önemli bir rol oynamıştır.Keywords : Türk Beşleri, Atatürk, Cumhuriyet, çağdaş türk müziği