- Medya ve Kültür
- Volume:3 Issue:1
- Adana Sosyalizmi’nden Los Adanas’a Madunluğun Popüler Görünümleri: Sıfır Bir Dizisi
Adana Sosyalizmi’nden Los Adanas’a Madunluğun Popüler Görünümleri: Sıfır Bir Dizisi
Authors : Yusuf Ziya GÖKÇEK
Pages : 68-88
View : 37 | Download : 25
Publication Date : 2023-06-28
Article Type : Research Paper
Abstract :Türkiye’de ilk olarak Youtube’da sonra BluTV’de yayınlanan, 6 sezon süren Sıfır Bir dizisi, kendinden önceki film geleneği, karakterleri ile dinamik ilişki kurmaktadır. Dizi yayınlandığı tarih itibariyle küresel düzeyde bilinen suç dizilerinin estetiğiyle ilişkisi olması nedeniyle Türkiye’de önemli bir görüngü haline geldi. Narcos insert ignore into journalissuearticles values(2015);, El Chapo insert ignore into journalissuearticles values(2017);, Narcos: Mexico insert ignore into journalissuearticles values(2018); gibi dizilerin Netflix’in Latin Amerika’daki suç örgütlerini anlattığı bir dönemde Sıfır Bir insert ignore into journalissuearticles values(2016); dizisi de yoksulluk ve uyuşturucu ile savaşan bir mahalle çetesini konu edinmektedir. Sıfır Bir, Yeşilçam’da yoksulun yanında olmayı öğütleyen bir epiğin etiğini, Yılmaz Güney’in Western filmlerinde kullandığı bir ekran kişiliğini, sosyalizmin Türkiye’de filmler üzerinden adlandırıldığı üzere Adana Sosyalizmi gibi bazı popüler kanıları yeniden konuşulur kılmakta, siyasal geçmişi yeni bir anlatı içerisinde toparlamaktadır. Çatışmaları konu edinen Sıfır Bir dizisi, karakterlerin dahil olduğu sokak siyasetini, sahip oldukları madun kimlikleri, gösterdikleri Türk Western’i uylaşımları, “teşhise yönelik eleştiri” yöntemi ile ele alınacaktır. Teşhise Yönelik Eleştiri ile birlikte sosyo-politik olarak kurulan karakterleri, eylemlerinin daha önce var olan Yeşilçam westernleri, ona ait olan adalet mekanizması ve etik kodları ile birlikte film kültürü bağlamında somutlaştırılacak, aralarındaki esas ilişkisi ortaya konulacaktır. Dizideki madun siyaseti, madunların itildiği suçluluk evrenini kendince yeniden suç ve haklılık bağlamında değerlendirmekte, Yeşilçam’ın kendine özgü ürettiği western etiğini “yiğitlik” olarak üretmektedir.Keywords : Madun, Western, Sosyalizm, Sıfır Bir, Türk Dizileri, Yılmaz Güney