Çağdaş Sanat: Doğadan Kopuş mu, Doğaya Dönüş mü?
Authors : Merve Ertene
Pages : 15-31
Doi:10.56074/msgsusbd.1550446
View : 34 | Download : 18
Publication Date : 2024-11-30
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu çalışmada Dutton’ın, evrimsel sanat teorisi temelinde çağdaş sanatı, sanatın ve beğeninin doğal adaptif kökenine bir yabancılaşma olarak tanımlamasından yola çıkarak, sanat ve doğa ilişkisine odaklanılmış, Dutton’ın empirik bakışının tatmin edici cevap üretmekte yetersiz kaldığı noktada, daha kökensel bir açıklama ihtiyacıyla Schelling’in ilk dönem felsefesinde açığa çıkan doğa-sanat ilişkisine başvurulmuştur. Schelling’in, özne ve nesnenin, akıl ve doğanın, bilinçli ve bilinçsizin mutlak özdeşliğinin nesnelleşmesi, kökensel çelişkinin çözülmesi, kavranamaz, dile gelmez hakikati, hakikate zeval vermeksizin duyusallaştırabilme becerisi olarak sanat tanımına dayanarak, çağdaş sanatın doğasından ayrı düşmekle kalmayıp bağını koparmayı seçmiş öznenin ürünü olabileceği, kavramsal karakteriyle sanat-olmayan sanat, kendine yabancılaşmış sanat sayılabileceği ancak insanın doğayla kopan bağını provokatif bir tarzda yenileme imkanını da kendinde barındırdığı iddia edilmiştir.Keywords : çağdaş sanat, evrimsel sanat teorisi, doğa sanat ilişkisi, Schelling