- Mimarlık ve Yaşam
- Volume:6 Issue:1
- Türk Evi Pavyonu’nun Ulusal Bilincin Kökenleri Metni Üzerinden Okunması
Türk Evi Pavyonu’nun Ulusal Bilincin Kökenleri Metni Üzerinden Okunması
Authors : Elif GELMEZ DEMİR
Pages : 157-164
Doi:10.26835/my.811948
View : 15 | Download : 5
Publication Date : 2021-04-30
Article Type : Research Paper
Abstract :Benedict Anderson, ilk kez 1983 tarihinde yayımlanan Hayali Cemaatler, Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması kitabında 19. ve 20. yüzyılda meydana gelen olaylar sonrasında ortaya çıkan, milliyetçilerin kadim topluluklar olarak tanımladığı, millet-ulus kavramını yeniden tanımlar. Anderson, “hayal edilen” bu kavramın yazılı ve sözlü iletişim ile hızla yayıldığına, metinlerinde dikkat çeker. Türkiye’de, Erken Cumhuriyet Dönemine gelindiğinde ulusalcılık kavramı kurumlarda, sosyal ve siyasi hayatta kendine yer bulmuştur. Mimarlık da bu kavramdan beslenmiştir. Dönemin mimarları bu milliyetçi söylemleri ile dönemin mimari anlayışını etkilemişlerdir. Bu bağlamda incelenecek olan, Sedad Hakkı Eldem’in 1939 New York Fuarı için tasarladığı Türk Evi Pavyonu, mimarlık özelinde, ulusalcılık kavramını temsil eden bir yapı olması sebebi ile bu çalışmada incelenmek üzere seçilmiştir. Bu çalışmada, Anderson’un, Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması adlı kitabında bir bölüm olan, Ulusal Bilincin Kökenleri metni referans alınarak, Sedad Hakkı Eldem’in kendi kaleminden 1939 New York Fuarı Türk Evi Pavyonunu anlattığı metin, Eldem’in Türk evi teorisini milli mimarlık bağlamında tartışan diğer metinlerle incelenecektir.Keywords : Milliyetçilik, Türk Evi, Milli Mimari, Tarih Yazımı