- Mimarlık ve Yaşam
- Volume:6 Issue:2
- Korku Sinemasında Mekan Algısının “Gerçek Mekan” Olgusu Üzerinden Değerlendirilmesi: Session 9 (Son ...
Korku Sinemasında Mekan Algısının “Gerçek Mekan” Olgusu Üzerinden Değerlendirilmesi: Session 9 (Son Seans) Filmi
Authors : Belis ÖZTÜRK, Esin SARIMAN ÖZEN
Pages : 565-581
Doi:10.26835/my.904959
View : 16 | Download : 7
Publication Date : 2021-08-31
Article Type : Research Paper
Abstract :Mimari mekan kullanıcı tarafından fiziksel olarak deneyimlenerek doğrudan kavranır. Buna karşın sinemasal mekanda kullanıcı izleyici durumundadır ve mekanı sinema vasıtasıyla algılar. Mekan algısı kişisel deneyimlemeyle oluşmaz; dolaylı bir görsel deneyime dayanır. İlkdoğan insert ignore into journalissuearticles values(2020);’a göre “sinemada mekan kavramının karşılık geldiği kavramsal uzamın sınırlarını tam olarak belirlemek güçtür”. Sinemada mekan algısı film içeriği çerçevesinde önceden belirlenmiş/tasarlanmış ve daima izleyiciye gösterilmek istendiği ölçüde sınırlanmış niteliktedir. Algı sinematografik akışa hizmet edecek şekilde manipüle edilir. Böylece bir temsil mekana dönüşür. Sinemanın “temsil mekanı”, sinematografik bütünlük içinde kavramsal bir içerikle açıklanabilir. Burada mekan gerçek bir fizikselliğe karşılık gelmez; sinematografik içeriğin biçimsel uzamını yansıtır. Büker insert ignore into journalissuearticles values(2010);’e göre izleyici sinematografik kodlar aracılığı ile anlam üretir ve gerçek ile gerçek olmayan arasında bağ kurar. Bu durumda anlam üretimini subjektif hale getirmektedir. İzleyici kendi gerçek yaşam deneyimleri çerçevesinde aktarılan anlamı yorumlar. Korku sineması içgüdüsel ve genel bir takım kodları kullanarak anlam üretimini yönlendirir. Ancak kullanıcının kişisel deneyimleri mutlaka anlamlanmada etkin rol oynar. Bu nedenle izleyicinin kendisini durumun dışında ve mesafeli tuttuğu - karşılaşma ihtimalinin olmadığını düşündüğü mekanların insert ignore into journalissuearticles values(gerçeküstü sinemasal mekanlar); yerine kendisinin gerçek hayatta karşılaşabileceği ya da deneyimlediği mekanların insert ignore into journalissuearticles values(gerçek sinemasal mekanlar); korku sineması özelinde, daha güçlü bir etki bıraktığı söylenebilir. Bu bağlamda çalışma, örnek olarak seçilen Session 9 insert ignore into journalissuearticles values(Son Seans); filminde korku sinemasındaki mekan algısını gerçek mekan olgusu üzerinden değerlendirmektedir.Keywords : Sinemasal Mekan, Mekansal Algı, Korku Sineması, Gerçek Mekanlar, Gerçeküstü Mekanlar