- Osmanlı Araştırmaları
- Volume:44 Issue:44
- Kentli bir Osmanlı Seçkininin Kendine Öz-Biçim Vermesi: Tahazâde Ahmad Efendi (ö. 1773) Örneği...
Kentli bir Osmanlı Seçkininin Kendine Öz-Biçim Vermesi: Tahazâde Ahmad Efendi (ö. 1773) Örneği
Authors : Charles WİLKİNS
Pages : 393-425
Doi:10.18589/oa.562140
View : 10 | Download : 6
Publication Date : 2014-04-15
Article Type : Research Paper
Abstract :18. yüzyıl Osmanlı taşrasındaki seçkinlerin insert ignore into journalissuearticles values(âyânlar); siyasî, sosyal ve iktisadî rollerine dair bir çok araştırma mevcut olsa da söz konusu ayanların kültürel yönelimleri ve kişisel ilgileri hakkındaki bilgilerimiz hâlâ sınırlıdır. Merkezî Osmanlı hükümeti ile taşradaki tebaa arasında siyasî arabulucu işlevi görmekte olan âyânların bir çoğu, Osmanlı memuru olmaları hasebiyle de kendilerinden yapmaları beklenen muhtelif görevler ile içinde bulundukları ya da kök saldıkları taşra toplumlarının kültürel hususiyetçiliği insert ignore into journalissuearticles values(particularism); arasında kalan grift bir yerde bulunmaktaydılar. Bu çalışmada, yukarıda tasvir edilen seçkinlerden birinin, hem kadılık hem de tüccarlık yapan Tahazâde Ahmed Efendi’nin, 18. yüzyıl ortalarında Halep’te kurduğu bir medresenin vakfiyesi incelenmiştir. Vakfiye metni, bilhassa kütüphane envanteri, istihdam stratejisi, müfredat şartı ve seçilen dualar incelenmiş, ve Tahazâde Ahmed Efendi’nin hesaplı ve incelikli bir şekilde kendine has ve muhtar bir sosyal statü ve kültürel kimlik tasarladığı tespit edilmiştir. Ahmed Efendi’nin medrese müfredatında Hanefî fıkhına yer vermesi, kütüphanesinde ekseriyetle Hanefî mezhebiyle ilgili eserlerin olması ve Edeb-i Osmanî geleneği dairesinde Türk ve Fars şiiri ile ilgilenmesi, kendisini Osmanlı adli ve içtimai düzeni ile özdeşleştirdiğini göstermektedir. Öte taraftan Ahmed Efendi’nin kendi kültürel ve entelektüel yönelimini ortaya koyduğu bir alanı da inşa etmekten kaçınmadığı tespit edilebilmektedir. Bu husus özellikle kendi şerif liğini öne çıkarması ve nakibüleşrafa liderlik yapmak istemesinde açıkça fark edilebilmektedir. Yine kütüphanesinde önemli şecere metinlere sahip olması, Osmanlı öncesine dair farkındalığı insert ignore into journalissuearticles values(örneğin Memluk Sultanlığı dönemine ait kronikleri ve biyografik sözlükleri edinmeye özellikle gayret sarfetmesi, Osmanlı öncesi saygın ve mahalli olarak köklü bir çok Sufî tarikatine mensubiyeti);, muvakkitlerin eğitimine verdiği büyük mali ve teknik destek sağlaması, ve belki de en dikkat çekici olanı ağırlıklı olarak Musul civarından gelen Kürtlere medresesinde müderris ve talebe olmaları için açıkça ve kapsamlı bir şekilde hamilik etmesi de bu fikri, - kendi özbiçimini inşa ettiği fikrini- desteklemektedir.Keywords : Halep, Tahazâde Ahmed Efendi, Ayan, Eşraf, Kürtler, vakfiye, öz biçim, medrese