- Sanat ve Yorum
- Issue:33
- HYRENIOMUS BOSCH’un ‘YERYÜZÜ ZEVKLERİ BAHÇESİ’ RESMİ: GERÇEKÜSTÜCÜLÜĞÜ YENİDEN OKUMA...
HYRENIOMUS BOSCH’un ‘YERYÜZÜ ZEVKLERİ BAHÇESİ’ RESMİ: GERÇEKÜSTÜCÜLÜĞÜ YENİDEN OKUMA
Authors : Medine Irak
Pages : 39-46
View : 12 | Download : 4
Publication Date : 2019-04-14
Article Type : Research Paper
Abstract :16.yüzyılın öncü ressamı olan Hyreniomus Bosch’un resimlerinde gerçeküstü ögeler yer almaktadır. Gerçeküstücülüğü sanatçının Yeryüzü Zevkleri Bahçesi üzerinden okumadaki amaç; bir ifade aracı olarak gerçeküstücülüğün anlamını köklerinde aramak, yeniden izlerini sürmektir. Gerçeküstücü olmayı gerektiren unsurların başında dünyeviliğin ötesinde bir dünya yaratmak veya kurgulamaktır. Böyle olmasını gerektiren unsurlar 16.yy ile gerçeküstücülüğün akım olarak karşımıza çıkarken 20.yüzyılda tema bakımından olmasa da biçim olarak aynı temelde şekillenmekte olduğu görülür. 16.yüzyılda din üzerine şekillenen bu durum 20.yy da ağırlıklı olarak iki dünya savaşının etkin sonuçlarıyla belirginlik kazanmaktadır. Bosch’un Yeryüzü Zevkleri Bahçesi adlı resmi cennet ve cehennem temalarını ele alması bakımından üst bir gerçekliği gözler önüne sermektedir. Bu resmin seçilmesinin gerçeküstücülüğün anlaşılması yönünde verim sağlaması öngörülmektedir. Gerçeküstücülük bir akım olarak değerlendirildiğinde veristik ve biyomorfik olarak sınıflandırılmaktadır. Bu çalışmada Bosch resmi veristik gerçeküstücülük üzerinden okunmaya çalışılmış, buradan elde edilen bilgiler sonuç bölümünde değerlendirilmiştir.Keywords : Gerçeküstücülük, Biçim, Tavır