- Sanat ve Yorum
- Issue:28
- SAHNE SANATLARINDA ETNO-KÜLTÜREL KİMLİK YORUMLARI: G. ROSSINI’NİN “İTALYA’DA BİR TÜRK” OPERASI ÖRNEĞ...
SAHNE SANATLARINDA ETNO-KÜLTÜREL KİMLİK YORUMLARI: G. ROSSINI’NİN “İTALYA’DA BİR TÜRK” OPERASI ÖRNEĞİ
Authors : Sibel PAŞAOĞLU
Pages : 95-114
View : 13 | Download : 7
Publication Date : 2016-05-02
Article Type : Research Paper
Abstract :ÖZET Opera, ya da ilk adı ile dramma per musica insert ignore into journalissuearticles values(müzik için dram); sahne sanatlarının bileşik ve bütünleşik biçimlerinden biridir. Burada, müzikal doku libretto insert ignore into journalissuearticles values(metin); ile birlikte eserin belkemiğini oluşturmakta, şiir ve müzik kadar mimik ve jest insert ignore into journalissuearticles values(hareket);, dans, kostüm ve dekor ile bu tür, bileşik sanatlara en açık örneklerdendir. Bu çalışmada opera sanatı, çeşitli tarihsel, politik ve sosyo-kültürel gelişmeler ışığında geçirdiği yapısal ve kurgusal değişim bazında ele alınmak istenmiştir. Bu bağlamda 2014-15 sanat sezonunda ANTDOB tarafından sahnelenen G. Rossini’nin “İl Turco in İtalia” insert ignore into journalissuearticles values(“İtalya’da bir Türk”); adlı eseri, çağdaş reji gereği yüklendiği etno-kültürel kimlik yorumları çerçevesinde değerlendirilmek istenmiştir. Özelde, Selim insert ignore into journalissuearticles values(Selim Paşa); ya da Il Turco insert ignore into journalissuearticles values(Türk); karakteri üzerinde durulmakta, genelde ise eserin librettosunda ve çağdaş sahne yorumundaki farklılıklar açısından, etno-kültürel kimlik, kod ve yansımalar tartışılmaktadır. Sahne sanatları aracılığı ile ulaştığı geniş ve pek çok açıdan çeşitlilik arz eden kitle dikkate alındığında, sanatsal yorumun önemi üzerinde durulmaktadır. Anahtar kelimeler: Rossini, İtalya’da bir Türk, Etno-Kültürel Kimlik, Çağdaş Reji ABSTRACT Opera, insert ignore into journalissuearticles values(or firstly well known as dramma per musica); is one of the composite and integrated forms in performing arts. Here libretto along with the musical texture are creating the backbone of the genre, all its components like poetry and music as so as gestures, dance movements, costumes and decor creates the most explicit example of the composite arts. In this study the art of opera, was handled on the basis of a structural and fictional change undergone through the long period of historical, political and sociocultural developments. In this context, G. Rossini`s opera `Il Turco in Italia” staged by ANTDOB at the 2014-15 art season, was tried to be discussed within the framework of ethno-cultural identity appearance in the contemporary adaptations. In particular paper is focusing on Selim insert ignore into journalissuearticles values(Selim Pasha); or the character of “Il Turco” and on the other side the opera libretto, classical and contemporary scene adaptations and interpretations of some important components as ethno-cultural identity, codes and reflections are discussed in terms of differences. Considering the wide and in many ways diverse audience that the performing arts reach, the importance of the artistic interpretation is emphasized.Keywords :