Çokluk İçinde Birlik: Zehra Çobanlı`nın `Laleleri`
Authors : Lamia KENAN
Pages : 123-129
View : 12 | Download : 7
Publication Date : 2020-03-25
Article Type : Research Paper
Abstract :Türklerin gündelik yaşamında ve kültüründe önemli bir unsur olarak sayılan tabiat ve çiçek sevgisi, geçmişten günümüze farklı alanlardaki sanat dallarımıza esin kaynağı olmaktadır. Üsluplaştırılmış veya tabiattan alınmış halleriyle çiçek motifleri, Türk sanatının her döneminde önemini korumuştur ve günümüzde de sevilerek zarafetle kullanılmaya devam etmektedir. Bu çiçek motiflerinden biri olan lale, Osmanlı dönemi sanatında sıklıkla kullanılmış, hatta Selçuklular döneminden başlayarak Anadolu Türk sanatının baş tacı çiçeklerinden biri olmuştur. Türk kültürünün önemli bir parçası haline gelen lale, birçok sanat dalında olduğu gibi seramik sanatında da yüzyıllar boyu göz önüne konan sağlam yapısı ve motif zenginliği ile sanatçılar için geniş bir kullanım yelpazesi oluşturmuş ve vazgeçilmez bir öğe haline gelmiştir. Türk seramiğinde dini ve sosyal nedenlerle yüzyıllardır ön planda tutulmuş olan lale bugün de geleneksel sanatımızla, modern seramik sanatını bir arada tutmak isteyen seramikçilerin özgün çalışmalarında görülmektedir. Bu çalışma, lalenin tarihsel serüveni ve kültürümüzdeki yerinden kısaca bahsederek, lale motifinin seramik sanatında kullanımı üzerine önemli eserler ortaya koyan sanatçılardan biri olan Zehra Çobanlı’nın “Lale Zamanı” adlı enstalasyon çalışması örnek olarak incelenmiştir. Bu bağlamda enstalasyonu seramik sanatına kazandıran önde gelen isimlerden biri olan sanatçının yaşam öyküsüne değinilmiş, aynı zamanda sanatı ve anlayışı, kendisi ile yapılan söyleşiden belirttikleri de göz önüne alınarak analiz edilmeye çalışılmıştır.Keywords : Lale, Çokluk İçinde Birlik, Osmanlı, Türk Seramik Sanatı, Zehra Çobanlı