BİR MANZARA PERFORMANSÇISININ PORTRESİ: NİKHİL CHOPRA
Authors : Seniha ÜNAY, Doğan AKBULUT
Pages : 52-64
Doi:10.47571/ataunigsfd.862054
View : 9 | Download : 7
Publication Date : 2021-03-29
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu çalışmanın amacı sanatçı Nikhil Chopra’nın performans içeriklerinin, yöntemlerinin, farklılıklarının incelenmesidir. Bu bağlamda resim, fotoğraf, tiyatro, beden arasında şekillenen performanslarında Chopra’nın manzarayı ve portreyi nasıl ele aldığına, karakter yaratma tercihlerine, zaman kavramına, sanat tarihsel referanslara, bireysel anlatılara ve yöntemlere değinilmiştir. Ayrıca Chopra’nın, “Pamuk Üzerine Kömür, Sir Raja III-Bütün Bu Topraklarla Ne Yapacağım, Sir Raja III’ün Ölümü, Sir Raja II, Yog Raj Chitrakar: Bellek Çizimleri IX, Yog Raj Chitrakar: Bellek çizimleri VI ve Manzara Boyunca bir çizgi Çizmek: Çadır” performansları hikâyeleri, uygulama süreçleri ve sonuçları açısından ele alınmıştır. Chopra’nın performanslarında toplumsal, kültürel ve tarihi olayları, bireysel geçmişine dayanan hikâyelerde kurguladığı; bu hikâyelerde geçmişinden hareketle bazı karakterler yarattığı ve anlatısını bu karakterler aracılığıyla aktardığı görülmüştür. Performanslarında manzara geleneksel yöntemlerle çizildiği halde; sürece yayılan performanslarında deneyimlenebilir, yaşayan, sabit olmayan bir form kazanmıştır. Portre, cinsiyet rollerine dayanan, tanınamayacak kadar değişen bedeninde yenilikçi yöntemlerle sunduğu bir biçim olmuştur. Performanslarında zamanın, mekânın, bedenin durağan olmadığı; Chopra’nın performanslarının hem öznesi hem nesnesi olduğu sonucuna varılmıştır. Çalışma süresince Nikhil Chopra’nın web sayfasından, çalışmaları ve manifestolarından, Chopra ile yapılan röportajlardan faydalanılmıştır. Sanat tarihçisi, sanat eleştirmeni ve sanatçının kendi düşüncelerine yer verilmiştir. Kütüphane, arşiv ve süreli yayınlardan tarama, inceleme işlemi yapılmıştır.Keywords : Nikhil Chopra, manzara, portre, sanat, performans