- Turkish Academic Research Review
- Volume:5 Issue:4
- Türk Din Mûsikîsi Formu Olarak “Ta’rîf” ve Ta’rîf Bestesi
Türk Din Mûsikîsi Formu Olarak “Ta’rîf” ve Ta’rîf Bestesi
Authors : Fatih KOCA
Pages : 636-661
Doi:10.30622/tarr.823314
View : 13 | Download : 7
Publication Date : 2020-12-30
Article Type : Other Papers
Abstract :Cami ve tekkelerde yapılan ibadet ve zikir esnasında çeşitli vesilelerle icrâ edilen, içerisinde dinî motiflerin kullanıldığı mûsikî, dinî mûsikîdir. Her milletin mûsikîsi, o milletin millî ruhundan, ortak vicdanından, sanat anlayışından ve güzellik algısından doğmaktadır. Dolayısıyla dinî mûsikî her millette kendine özgü bir millîlik kazanmıştır. Ta’rîf formu da diğer bazı dinî mûsikî formları gibi bu millîliğin bir örneğidir ve Türklere ait millî bir dinî mûsikî formudur. XIV. yüzyıldan itibaren cami ve tekkelerde ta’rîf irticâlen okunmuş, özel bir beste ile okunduğu ile alakalı kesin bir bilgi bulunamamıştır. Bu formun ne zaman başladığını bilmekle beraber ne zaman unutulduğu kesin değildir. Tüm bunlardan hareketle yeniden hayata geçirmek arzusu ile ta’rîf formu tarafımızdan -teberrüken- bestelenmiştir. Bu besteyi yapmaktaki amacımız, eskiden okunan ancak bu zamana kadarki süreçte unutulmuş Türk Din Mûsikîsi formlarından biri olan Ta’rîf’i araştırmacılara ve dinî mûsikî icrâcılarına sunarak özellikle kandil gecelerinde Din görevlilerimizin mevlîd programlarından önce icrâ etmelerini sağlamak ve bu kültürün devamlılığına hizmet etmektir.Keywords : Müzik, Türk Din Musikisi, Ta\`rif, Ta\`rif Bestekarı, Hz Muhammed, Şemâil, Hilye