- Turkish Academic Research Review
- Volume:7 Issue:1
- “Severim Her Güzeli” Adlı Eserin Münir Nurettin Selçuk, Bekir Sıtkı Sezgin ve Alâeddin Yavaşça İcrâl...
“Severim Her Güzeli” Adlı Eserin Münir Nurettin Selçuk, Bekir Sıtkı Sezgin ve Alâeddin Yavaşça İcrâlarının Mukâyeseli Analizi
Authors : Mustafa YILDIRIM, Mustafa Süha ÇUBUKCU
Pages : 151-170
Doi:10.30622/tarr.1062239
View : 14 | Download : 6
Publication Date : 2022-03-23
Article Type : Other Papers
Abstract :Türk mûsikîsi kuşattığı coğrafya dahilinde yer alan millet ve toplumların doğrudan ya da dolaylı etkileşimleriyle mütekâmil halini almış zengin içerikli bir mûsikîdir. İslam öncesinde Türklerin sözlü mûsikîde daha çok şiirlerden yararlandığı bilinmektedir. Zengin Fars ve Arap edebiyatıyla etkileşimden sonra Türk mûsikîsinin sözlü formları daha da çeşitlenmiştir. Formların her biri edebiyatın farklı yönleriyle ilgili olduğu için icrâ şekilleri de birbirinden farklı tarzdadır. Ses ve saz icrâcıları Türk mûsikîsi genel icra üslûbunca insert ignore into journalissuearticles values(zamanla oluşan ve gelenek halini almış); âsârı yaşatmalı ve intikâl ettirmelidirler. İcrâcının eserleri yorumlarken üslûp dışına çıkma özgürlüğü bulunmamaktadır ancak sâzende ve hânende zamanla kendinde oluşan mûsikî birikimini, becerisini ve kendine has mûsikî özelliklerini insert ignore into journalissuearticles values(kişisel tavır);, süsleme teknikleriyle formun üslûbunu bozmadan özgürce iclarına yansıtabilir. Bu farklılık formun icrâ üslûbunu bozmaz aksine zenginleştirir. Çalışmamızda Türk mûsikîsi’nde üslûp ve tavır kavramları ele alınmıştır. Türk mûsikîsinde icrâcının tavrını belirleyen süsleme tekniklerine örnekler verilmiştir. 20. ve 21. yy. ses icrâcılarından Münir Nurettin Selçuk, Bekir Sıtkı Sezgin ve Alâeddin Yavaşça’nın “Severim her güzeli senden eserdir diyerek” isimli, şarkı formundaki eserde ortaya koydukları özgün tavırların mukâyeseli analizleri yapılmıştır. Her bir icrâcının icrâda kullandığı süsleme teknikleri satır satır nota üzerinde belirlemeye çalışılmıştır. İcrâcıların her bir satırda belirlenen süsleme teknikleri metin halinde açıklanmıştır. Yapılan çalışmanın neticesinde üç icrâcının da şarkı formu icrâ üslûbuna bağlı kaldığı görülmüştür. Ayrıca birbirine çok benzeyen süsleme tekniklerinin farklı yerlerde olduğu gibi aynı yerlerde de uygulandıkları tespit edilmiştir. Çalışma nitel bir çalışmadır ve tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evreni: Türk mûsikîsi ses icrâsı, örneklemi ise; “Severim her güzeli senden eserdir diyerek” adlı şarkı formundaki eserin Münir Nurettin Selçuk, Bekir Sıtkı Sezgin ve Alâeddin Yavaşça’nın icrâlarıdır.Keywords : Türk Mûsikîsi, uslûp, tavır, icra, Süsleme Teknikleri