- Turkish Academic Research Review
- Volume:7 Issue:1
- Samipaşazade Sezai’nin Öykülerinde Görülen Coşumculuk Akımının İzleri
Samipaşazade Sezai’nin Öykülerinde Görülen Coşumculuk Akımının İzleri
Authors : Ali ALGÜL
Pages : 136-150
Doi:10.30622/tarr.1066504
View : 15 | Download : 6
Publication Date : 2022-03-23
Article Type : Research Paper
Abstract :1839’da duyurulan Tanzimat Fermanı’ndan sonra Türk yazınında Batı’dan alınan tiyatro, roman, öykü gibi yeni yazınsal türler; özgürlük, vatan gibi yeni konular kendini göstermeye başlar. Türk şairi ve yazarı bunların yanında Batı’dan yazın akımlarını da alır. Tanzimat birinci dönemde klasizm, coşumculuk, gerçekçilik gibi akımlar Türk yazınında kendilerine yer bulur. Tanzimat ikinci dönemde ise akımlar yaygınlaşmış duruma gelir. II. Abdülhamit’in padişahlığı sırasında yazın siyasal ve toplumsal konulardan uzaklaşınca yazarlar kendi aralarında akımlar üzerinde tartışmalar yapar. Türk yazın tarihine “Hayaliyûn-Hakikiyûn” adıyla geçen bu tartışmalara Ahmet Mithat Efendi, Nabizâde Nâzım, Beşir Fuat ve Mehmet Tahir gibi dönemin önemli isimleri katılırlar. Yapılan bu tartışmalar Türk yazınında akımların daha iyi anlaşılmasında ve yapıtlarda doğru bir biçimde kullanılmasında yararlı olur. Türk yazın tarihinde Tanzimat dönemi ikinci kuşak içinde kendine yer bulan Samipaşazade Sezai, Batı yazınlarından gelen akımları ilkelerine uygun olarak kullanır. Öyküleri hem coşumculuk hem de gerçekçilik akımının özelliklerini taşır. Yazar kimi öykülerinde bu iki akımı harmanlayarak birlikte kullanır. Bu biçemi de dönemin anlayışını yansıtması bakımından oldukça dikkat çekicidir. Çünkü Türk yazını coşumculuktan gerçekçiliğe geçmektedir. Bu geçiş döneminde önemli bir rol üstlenen Samipaşazade Sezai’nin Türk öykü tarihindeki yerine birçok çalışmada değinilir. Fakat Tanzimat ikinci dönemden Cumhuriyet’in ilk yıllarına kadar geçen sürede yazdığı öykülerinde görülen coşumculuk akımını merkeze alarak günümüze kadar ayrı bir çalışma yapılmamıştır. Hatta, Küçük Şeyler’den sonra gelen kitaplarındaki öykülerinin göz ardı edildiği de söylenebilir. Bu eksiklikleri gidermek için yapılan çalışmada tartışmacı bir biçemle Samipaşazade Sezai’nin öykülerindeki coşumculuk akımının izleri; kötümserlik, karşıtlık, doğa ve hayvanlar şeklinde somut örneklerle gösterilmekte ve üzerlerine değerlendirmeler yapılmaktadır. Böylece yazarın öykülerindeki coşumculuk akımı açıklığa kavuşturulmaktadır.Keywords : öykü, Türk yazını, Coşumculuk akımı, Samipaşazade Sezai, Tanzimat dönemi