- Tekstil ve Mühendis
- Volume:18 Issue:84
- DOKUMA- SIKIŞTIRMA-REZERVE BOYAMA TEKNİĞİ İLE KUMAŞ YÜZEYLERİNDE ÜÇ BOYUTLULUK ARAŞTIRMALARI...
DOKUMA- SIKIŞTIRMA-REZERVE BOYAMA TEKNİĞİ İLE KUMAŞ YÜZEYLERİNDE ÜÇ BOYUTLULUK ARAŞTIRMALARI
Authors : Havva HALAÇELİ
Pages : 32-37
View : 14 | Download : 7
Publication Date : 2011-09-01
Article Type : Research Paper
Abstract :1960`lı yıllardan itibaren zanaat ve geleneksel tekstil tekniklerinin dünya sanat platformunda daha fazla ilgi çekmesi, başta bağlama boyama olmak üzere Güney doğuAsya`da uygulanan rezerve boyama tekniklerini tekstil tasarımı için ilgi odağı haline getirmiştir. Tekstil tasarımcıları ikat, batik, shibori gibi teknikleri yaygın biçimde uygulayarak, 1960`lı yılların hippi gençlerinden daha yaygın bir kesime hitap etmişlerdir. Shibori Japonca`da boyama işleminden önce kumaşın çeşitli yöntemlerle bükülmesi, sıkıştırılması veya preslenmesinin ardından uygulanan rezerve boyama tekniğine verilen isimdir. Shibori, kumaşın renklendirilmesi yanında kumaş yüzeyinin üç boyutlu bir görünüme sahip olmasını da sağlamaktadır. Dokuma shibori ise, dikiş ile yapılan nui shibori tekniğinde kullanılan ve sıkıştırmayı sağlayan ipliklerin dokuma sırasında kumaş yapısına atkı veya çözgü takviyesi olarak eklenmesi ve kumaşın bu ipliklerle sıkıştırılarak rezerve boyamanın yapıldığı yöntemdir. Kumaş yüzeylerinde üç boyutlu görünümlerin önem kazanmasında Reiko Sudo, Issey Miyake gibi Japon tasarımcıların giysi tasarımında kumaşı bir bütün halinde görmeleri ile siluetlerini yalınlaştırarak kumaşın dokusunu vurgulamaları da rol oynamıştır. Bu çalışmada dokuma shibori tekniği esas alınarak dokuma-sıkıştırma ve rezerve boyama işlemleri ile yapılan deneysel dokuma çalışmaları anlatılacaktır. Deneysel çalışmalarda farklı iplik, kumaş yapısı ve örgü birlikteliğinde kumaş yüzeyinde oluşacak üç boyutluluk, renk geçişleri ve renk etkilerinin incelenmesi amaçlanmaktadır.Keywords : Shibori, kumaş yüzeyi, üç boyutluluk, dokuma, rezerve boyama