- TRT Akademi
- Volume:3 Issue:5
- “Satıcı” ve Ölümü: Poetik ve Pratik Bilimler Arasındaki Köprü Olarak Tragedya
“Satıcı” ve Ölümü: Poetik ve Pratik Bilimler Arasındaki Köprü Olarak Tragedya
Authors : Özlem OĞUZHAN
Pages : 76-93
View : 12 | Download : 6
Publication Date : 2018-01-15
Article Type : Research Paper
Abstract :Giriş: Aristoteles Poetika adlı eserinde “tragedya”yı toplumsal bir olgu olarak tartışır. Tragedya, aynı eserde tasnif ettiği poetik ve pratik bilimler arasında bir köprü oluşturur. Bu köprü, sanat eserinin sadece estetik değil, aynı zamanda etik değere ve katharsis ’le toplumsal işleve sahip olduğuna işaret eder. Gereç ve Yöntemler: Bu çalışmada öncelikle, Amerikalı yazar Arthur Miller’ın “Satıcının Ölümü” adlı en bilindik eserinden hareketle “tragedya” kavramı tartışılacaktır. Geleneksel tragedya ve modern tragedya arasındaki farklar kahramandaki dönüşümle sorgulanacaktır. Daha sonra ise 2017 yılında Oscar Ödülü alan, İranlı meşhur yönetmen Asghar Farhadi’nin “Satıcı” adlı filmiyle, uyarlama sürecinin bir “yeniden üretim” biçimi olduğu iddia edilecektir. Sonuç: Bir uyarlama olmasına rağmen hiçbir uyarlama kuramının sınıflandırmasına sığmayan film, farklı uyarlama süreçlerini içinde barındırması, tragedyaya çok yönlü bir bakış sağlaması bakımından seyirciyle metinlerarası bir etkileşim kurar. Filmin içinde barındırdığı toplumsal karşıtlıklar ise seyirciyi bireyin trajedisini düşünmeye zorlar. Tartışma: Bu çalışma, iki eser üzerinden etik ve estetik arasında bir köprü kurma çabasıdır.Keywords : Satıcı, Arthur Miller, Asghar Farhadi, tragedya