İntikam Alevi`nde Sovyet Montaj Üslubu Örneği
Authors : Tunç YILDIRIM
Pages : 112-137
View : 9 | Download : 9
Publication Date : 2018-01-15
Article Type : Research Paper
Abstract :Giriş: İlk kez Kanları ile Ödediler adlı suç melodramıyla kamera arkasına geçen Osman Seden’in üçüncü filmi melez tür filmi örneği olan İntikam Alevi ’dir. Dönemin Türk sinemasına hükmeden iki popüler türü insert ignore into journalissuearticles values(polisiye, melodram); harmanlayan bu filmin biçimsel önemi kurgu estetiğine eklektik yaklaşımında yatar. Klasik Hollywood sinemasına insert ignore into journalissuearticles values(Kurumsal Temsil Tarzına); özgü şeffaflık estetiğinin taşıyıcısı konumundaki tür sinemasının alâmetifarikası olan devamlılık kurgusunu baştan sona anlatıma bağımlı olarak kullanan yönetmen, filmin dokuz plandan oluşan kırk yedinci sekansında kurgu biçemini büsbütün değiştirir. Yakın plandan çekilmiş, filmsel kurmaca evren ile hiçbir alakası olmayan üç dış-öyküsel ara görüntü kullanan Seden sessiz sinemanın görsel estetiğine modern montaj stili üzerinden hürmet eder. Makalenin amacı İntikam Alevi ’ndeki “Sovyet Kurgu Okulu”nun estetik etkisini çözümlemektir. Bu sebepten çalışmanın kapsamı adı geçen filme özgü seçmeci kurgu üslubunun açıklanmasıyla sınırlanmıştır. Görsel sürekliliği ve akıcılığı kasten bozan, Rus yönetmen Sergei Eisenstein’in çarpıcı kurgu kuramı ile uygulamasını anımsatan bu biçimsel tercihin filmin üslubuna, estetiğine ve anlatım stratejisine olan katkıları nelerdir? Araştırmanın sorunsalı bu çerçevede belirlenmiştir. Yazının teknik yöntemi “sekans analizi” üzerine kuruludur. Öncelikle filmin teknik dekupajı verilecek insert ignore into journalissuearticles values(filmi meydana getiren çekimler ve sekanslar sınıflanacak);, ardından kırk yedinci sekansın kurgu estetiği kapsamında ayrıntılı incelenmesi betimleme, çözümleme ve yorumlama aşamaları üzerinden sırasıyla yapılacaktır.Keywords : intikam Alevi 1956, , Osman Seden, Sovyet Montaj Ekolü, Sergei Eisenstein, Çarpıcı Kurgu