Ioannes Chrysostomus’un Düşüşü: Doğu Roma Başkentinde Din ve Politika
Authors : Turhan KAÇAR
Pages : 745-770
Doi:10.37879/belleten.2003.745
View : 11 | Download : 3
Publication Date : 2003-12-01
Article Type : Research Paper
Abstract :Geç Roma İmparatorluğu’nda, din ve politika ayrılmaz bir ikili oluşturmuşlardır. Bu, sadece İmparatorluğun Hıristiyanlaşmaya başladığı IV. yüzyılın ilk çeyreği ve sonrasındaki bir faktör değil, esas kökleri Hıristiyanlaşma öncesinde bulunan bir olgudur. Esasen, pagan Roma’da, imparatorun Pontifex Maximus insert ignore into journalissuearticles values(=baş rahip); statüsüne sahip olması, insert ignore into journalissuearticles values(ve ayrıca kişiliğinin tanrısal bir niteliğe sahip olması);, imparatorun, Hıristiyanlaşma süreci içerisinde, kilise işlerine müdahale etmesinin yasal çerçevesini oluşturmaktadır. İmparatorluk ile kilise arasındaki bu tür ilişkiler, aslında Constantinus’tan insert ignore into journalissuearticles values(306-337); önce başlar1. Ancak, hem doğrudan imparatorun, hem de saray yetkililerinin kilise işlerinde aktif olarak yer almaya başlamaları Constantinus ve sonrası dönemde ortaya çıkan bir faktördür. Bununla birlikte, IV. yüzyılda iktidarda bulunan Constantinus, oğlu II. Constantius insert ignore into journalissuearticles values(337-61); ve I. Theodosius insert ignore into journalissuearticles values(379-95); gibi güçlü imparatorlar, saray yetkililerinin kilise politikalarında belirgin bir şekilde görünür hale gelmelerini gölgelemişlerdir. 395’de Theodosius’un ölümü üzerine yerine geçen genç oğullarının insert ignore into journalissuearticles values(Doğu’da Arcadius, Batı’da Honorius); döneminde, onların gençliği ve tecrübesizliğinden dolayı, özellikle Doğu’da bürokrasi hem devletin iç ve dış politikalarında, hem de kilise ile ilişkilerinde çok daha fazla ön plana çıkmıştır.Keywords : Ioannes Chrysostomus, Doğu Roma İmparatorluğu, Din, Politika