Jasper Johns` Flag: Beyond Realism and Abstraction
Authors : Başak KEKİ
Pages : 1-11
Doi:10.17484/yedi.680024
View : 9 | Download : 6
Publication Date : 2020-07-24
Article Type : Research Paper
Abstract :Jasper Johns, yerleşik sanat algısını değiştirip şekillendirerek kendisinden sonra gelen birkaç kuşak sanatçıyı etkileyen yirminci yüzyılın en kışkırtıcı Amerikalı sanatçılardan biridir. Bu çalışma O’nun en önemli işlerinden biri olan Flag insert ignore into journalissuearticles values(1955); / Bayrak insert ignore into journalissuearticles values(1955);’ı gerçekçi ya da soyut gibi kaba kategorilerin ötesinde bir eser olarak inceler. Tamamen özdeşleşmemekle birlikte, eser her iki ekolden de özellikler taşır. Döneme hükmeden Soğuk Savaş estetiğine meydan okuyarak, eserin içinde bulunduğu dönemin siyasi, kültürel ve sanatsal bağlamına bir tepki olarak ortaya çıkması göz önünde bulundurulunca, eserin alaycı bir şekilde bile olsa gerçekçi bir iddiası olduğu düşünülebilir. Bu alaycı tavır özellikle soyut dışavurumculuğu çağrıştıran fırça darbeleriyle özenli bir biçimde boyanmış yüzeyinin aslında konu olarak bayrak gibi ideoloji kavramının en ‘kiç’ ifadesini kullanmasında kendisini gösterir. Ancak eser bir taraftan da tüm özgünlük ve biriciklik iddialarına karşın soyut dışavurumcuların da gelenekçi ön kabullerini ifşa eder. Bu çalışmada, öncelikle eserin kimlik temasını sorgulayarak kolaycı kategorileri askıya alıp bunları adeta geçersiz kıldığı, sonrasında ise eserin aynı anda hem postmodern sanatı hem de hazır-yapım çalışmaları anımsattığı savunulacaktır.Keywords : Jasper Johns, Flag 1955, Bayrak 1955, , Soğuk Savaş estetiği, ideoloji, soyut dışavurumculuk, gerçekçilik, hazır yapım