- Yedi
- Issue:30
- Maria Lassnig’in Eserlerinin Julia Kristeva’nın “Khôra” Anlayışı Bağlamında Değerlendirilmesi...
Maria Lassnig’in Eserlerinin Julia Kristeva’nın “Khôra” Anlayışı Bağlamında Değerlendirilmesi
Authors : Hatice DOĞAN
Pages : 83-94
Doi:10.17484/yedi.1150244
View : 70 | Download : 74
Publication Date : 2023-07-31
Article Type : Review Paper
Abstract :Avusturyalı sanatçı Maria Lassnig, kendi resimlerini tanımlamak için ‘Beden Farkındalığı’ kavramını kullanmıştır. Bu kavram bedenin içinde nasıl hissettiğimizle ilgilidir. İnsan olarak beden içindeki deneyimimizin kaynakları duyumsayacağımız çevresel faktörlerin en az olduğu anne karnındaki deneyimize kadar geri götürülebilir. İlk olarak Platon’un ortaya attığı ve bir tür alternatif varlık alanı olarak tanımlanabilecek olan khôra kavramını Julia Kristeva, Jacques Lacan’ın psikanalizinin de ilhamıyla çocuğun anne bedeni ile ilişkisini kurarak yeniden ele almıştır. Lassnig’in eserleri ve beden farkındalığı kavramını Kristeva’nın Semiyotik Khôra anlayışı ile okumak mümkün müdür? sorusundan hareket edilerek adı geçen kavramların tanımlamaları yapılmış ve Lassnig’in seçilen eserleri bu kavramlarla birlikte değerlendirilmiştir. Kadın ressamlar arasında kendine özgü tarzı ile öne çıkan bir sanatçı olan Lassnig’in eserlerine farklı bir bakış açısı kazandırmak amaçlanmıştır. Sonuç olarak Lassnig’in eserlerindeki figürlerde kullandığı renk ve biçimlerin, bir kadın olarak kendi bedenini duyumsama şekliyle ilgili olduğu ve figürleri eksik resmetmesinin Kristeva’nın bebeğin anne karnındaki durumu ile ilişkili olan Semiyotik Khôra kavramı ve ‘parçalanmış beden’ deneyimi ile bağlantısının kurulabileceği ortaya konmuştur.Keywords : Khora, Julia Kristeva, Beden Farkındalığı, Maria Lassnig