Tülay Tura Börtecene’nin Sanatı ve Modern Türk Resmindeki Yeri
Authors : Aynur GÜRLEMEZ ARI
Pages : 147-158
Doi:10.17484/yedi.1223375
View : 40 | Download : 223
Publication Date : 2023-07-31
Article Type : Review Paper
Abstract :İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü’nden 1959 yılında mezun olan Tülay Tura Börtecene, sanat yaşamına soyut dışavurumcu bir üslupla başlamış, kariyerini ulusal ve uluslararası sergilerde varlık göstererek devam ettirmiştir. Güçlü dışavurumcu üsluptaki eserleriyle 1961 Paris ve 1962 Venedik Bienallerinde katılan sanatçı, Devrim Erbil, Altan Gürman, Sarkis ve Adnan Çoker’le birlikte Mavi Grup isimli sanatçı grubu içinde yer alır. 1970 ve 1980’lerde figüratif diyebileceğimiz bir üslup benimser ve 1990 sonrası tekrar soyut dışavurumcu tavrına geri döner. Bu araştırmada, sanat tarihimizde önemli bir yeri olan ve hakkında çok az değerlendirmeye sahip olduğumuz Tülay Tura Börtecene’nin yaşamına ve sanat üretiminin farklı dönemlerine sanat tarihsel bir yaklaşımla odaklanılmıştır. Sanatçının Avrupa ve Amerika’da varlık gösteren çağdaşı diğer soyut dışavurumcu sanatçılarla eşzamanlı ve ortak bir tavırda eserler verdiği görülmüş, figüratif üsluba geçmesinde belirleyici olan siyasi olayların şekillendirdiği dönemi değerlendirilmiş, son döneminde tekrar sanat hayatında başladığı ilk noktaya dönen Tülay Tura’nın seçtiği yeni soyut dışavurumcu tavrı ele alınmıştır. İstanbul Resim Heykel Müzesi koleksiyonunda da eserleri bulunan ve Türkiye’yi uluslararası sergilerde temsil eden Tülay Tura Börtecene, Türkiye’de soyut dışavurumcu eserler veren ve sergileyen ilk kadın ressamlarımızdandır.Keywords : Tülay Tura Börtecene, Modern Türk Resmi, Ressam Kadınlar, Soyut Dışavurumculuk