- Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
- Issue:15
- Adâlete Yönelik Kusurlar Karşısında İmam Müslim’in Metodu
Adâlete Yönelik Kusurlar Karşısında İmam Müslim’in Metodu
Authors : Mustafa TAŞ
Pages : 267-286
Doi:10.34085/buifd.622498
View : 8 | Download : 9
Publication Date : 2020-06-22
Article Type : Research Paper
Abstract :Öz Hadis râviler aracılığıyla nakledilmiş ve bu râvilerin güvenilirliğini tespitte adâlet ve zabt temel koşul kabul edilmiştir. Bu bağlamda Müslim’in de adâlet ve zabt unsurları açısından râvileri nasıl değerlendirdiğinin araştırılması elzemdir. Müslim (ö. 261/875) İlel ve Rical ilminde otorite olarak görülmüş ve Cerh-ta‘dîl âlimlerinden kabul edilmiştir. Kur’an’dan sonra Buhârî’nin (ö. 256/870) el-Câmi‘u’s-sahîh ’i ile birlikte en sahih kaynak olarak kabul edilen İmam Müslim’in el-Câmi‘u’s-sahîh ’i yanında el-Akrân , el-İhve ve’l-ahavât , Ma’rifetü ruvâti’l-ahbâr, et-Târîh ve el-İlel gibi ricâl ve cerh-ta‘dîlle ilgili kitapları bunun işareti olarak değerlendirilmiştir. Müslim’in râvileri tetkik ve tenkidi, günümüze kadar gelen Sahîh’inin Mukaddime’si , et-Tabakât , Kitâbu’l-künâ ve’l-esmâ ve et-Temyîz gibi diğer eserlerinde görülmektedir. Bunun yanında bu alanın kaynak eserlerinde de onun değerlendirmelerine yer verilmiştir. Bu çalışmada râvinin adâletine yönelik kusurlar arasında görülen kizb, fısk, bid‘at ve cehâlet karşısında İmam Müslim’in metodu incelenmeye çalışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Hadis, Müslim, Ricâl, Cerh-Ta‘dîl, Adâlet, Metot Imam Müslim’s Method against The Faults Related to The Justice Abstract The hadith was transferred through the transferors, and the justice and suppression were accepted as the main requirements. So it is important how Müslim evaluated the transferors in terms of the justice and suppression factors. Müslim (D. 261/875) was seen as an authority in the sciences of diseases and dignitaries, and he was accepted as one of the scholars in Sublation and Rectification. Imam Müslim’s books related to the dignitaries, sublation and rectification such as el-Akrân , al-İhva ve’l-ahavât , Ma’rifetü ruvâti’l-ahbâr, at-Târîkh and el-İlel with al-Jâmi as-sahîh that they are accepted as the correct sources were evaluated as its sign with Buhari’s (D. 256/870) al-Jâmi as-sahîh after The Koran. Müslim’s transferors are seen in the other works such as Sahîh’inin Mukaddime’si , et-Tabakât , Kitâbu’l-künâ ve’l-esmâ and et-Temyîz that their investigation and criticism have come to today. Furthermore, His evaluations were included in the source works of this field. In this study, Imam Müslim’s method was tried to be reviewed against the lie, sin, emergent one and ignorance which are accepted among the faults related to the justice of transferor. Key Words : Hadith, Müslim, Rijal, al-Jarh at-Ta’dîl, Justice, MethodKeywords : Hadis, Müslim, Ricâl, Cerh Tadîl, Adâlet