- Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi E-Dergisi
- Volume:9 Issue:2
- FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL`İN CANAVAR PİYESİNİN İNCELENMESİ
FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL`İN CANAVAR PİYESİNİN İNCELENMESİ
Authors : Tuncay ÇOLAK
Pages : 84-95
Doi:10.30804/cesmicihan.1156539
View : 14 | Download : 8
Publication Date : 2022-12-23
Article Type : Research Paper
Abstract :Öz Türk edebiyatında Faruk Nafiz Çamlıbel şair, siyasetçi, öğretmen; deneme, makale, roman ve hikâye yazarı olarak bilinir. ‘Canavar’ 1925 yılında yayınlanmış; hece ölçüsü ile kaleme alınan, üç perdelik manzum tiyatro eseridir. Canavar tiyatro eserinde, birbirini seven nişanlı Ahmet ile Zeynep’in evlenebilme sürecinde yaşadıkları engeller, iki aşığın kavuşmak için yaşadıkları, tiyatronun ana konusudur. Bu aşk ortaya konulurken, Anadolu köylüsünün nasıl yalnız bırakıldığı, eşrafın, köylüyü nasıl baskı altında tuttuğu, jandarmayı emrinde kullandığı, muhtarı eli kanlılıklarıyla korkuttukları etkileyici bir biçimde ortaya konulmuştur. Faruk Nafiz Çamlıbel’in, halkın yaşantılarından çıkardığı konuları halkın söyleyiş ve nazım biçimleriyle dile getirmesi sonraki kuşakların takipçiliğine neden olmuştur. Çalışmamızda, Piyes nedir? Sorusunun cevabını bulmak için Martin Esslin, Metin And, gibi araştırmacıların fikirlerine başvurulmuştur. Piyes, tiyatro kavram bilgilendirilmesi yapıldıktan sonra, tiyatronun Türk tarihindeki Tanzimat, Servet-i Fünun, Milli Mücadele, Cumhuriyet dönemindeki seyrine göz atılmıştır. Ahmet Hamdi Tanpınar, Kenan Akyüz gibi edebiyat araştırmacılarının düşünceleri yansıtılmıştır. Faruk Nafiz Çamlıbel’in hayatına, edebi anlayışına ve tiyatroculuğuna değinilmiştir. Manzum tiyatro kavramı sonrasında Canavar tiyatro eserinin, yapı ve içerik olarak incelemesi yapılmıştır. Anahtar Kelimeler: Faruk Nafiz Çamlıbel, Tiyatro, Canavar, Yapı, İçerikKeywords : FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL, TİYATRO CANAVAR, YAPI İÇERİK