- Çevrimiçi Müzik Bilimleri Dergisi
- Volume:3 Issue:3
- İSTANBUL ARKEOLOJİ MÜZELERİ KÜTÜPHANESİ’NDE BULUNAN HAMPARSUM MÜZİK YAZISI DEFTERİ ÜZERİNE DEĞERLEND...
İSTANBUL ARKEOLOJİ MÜZELERİ KÜTÜPHANESİ’NDE BULUNAN HAMPARSUM MÜZİK YAZISI DEFTERİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRME
Authors : Duygu TAŞDELEN
Pages : 138-157
Doi:10.31811/ojomus.504529
View : 13 | Download : 12
Publication Date : 2018-12-29
Article Type : Research Paper
Abstract :Türk Müziği, yüzyıllar boyunca usta-çırak ilişkisi ve hafızaya dayalı meşk sistemi ile devamlılığını sürdürmüştür. Ancak icracılar ve besteciler, müziği hafızalarına kaydetmeyi tercih etseler de, Türk Müziği’nin tarihsel serüvenine baktığımızda eserlerin aktarımlarını ve unutulmamalarını sağlayan, onları geleceğe taşıyan önemli araçlardan biri olan müzik yazıları üzerine çalışmalar yapıldığı da ifade edilebilir. Bu müzik yazılarının içerisinde en yaygın şekilde kullanılanının ise 19. yüzyılda geliştirilen Hamparsum müzik yazısı olduğu söylenebilir. Hem Türk Müziği çevrelerinde hem de Ermeni kiliselerinde kullanılmış olan Hamparsum müzik yazısı aracılığı ile pek çok eser aktarılabilmiştir. İstanbul Arkeoloji Müzeleri Kütüphanesi’nde bulunan 1537 no’lu defterde de Hamparsum müzik yazısı ile 39 adet peşrev, 12 adet saz semaisi ve 1 adet şarkı formunda eser kayıt altına alınmıştır. Bu defterin tanıtılması ve içeriğinin günümüz notasına çevrilmesi, eserlerin aktarımı açısından önemli olduğu gibi, yazıldığı dönemin icra özelliklerini yansıtması ve eserlerin zaman içindeki değişimini göstermesi açısından da çok büyük bir önem taşımaktadır. Bu çalışmada, İstanbul Arkeoloji Müzeleri Kütüphanesi’nde bulunan ve Hamparsum müzik yazısı ile yazılmış 1537 no’lu defterin ve içeriğinin değerlendirmesi yapılmış, defterin aidiyeti hakkında değerlendirmelerde bulunulmuş, defterdeki müzik yazısı ve müzik yazısının uygulanışı ile ilgili bulgular aktarılmıştır.Keywords : Hamparsum müzik yazısı, Hamparsum Limonciyan, çeviriyazım