- Çevrimiçi Müzik Bilimleri Dergisi
- Volume:5 Issue:2
- MERAL UĞURLU TARAFINDAN İCRA EDİLEN “BİR ELİF ÇEKTİ YİNE “ESER ÖRNEKLEMİNDE KULLANILAN SÜSLEME VE İC...
MERAL UĞURLU TARAFINDAN İCRA EDİLEN “BİR ELİF ÇEKTİ YİNE “ESER ÖRNEKLEMİNDE KULLANILAN SÜSLEME VE İCRA TEKNİKLERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ
Authors : Nuran AYAZ, Deniz KAPLAN
Pages : 212-230
Doi:10.31811/ojomus.836960
View : 12 | Download : 11
Publication Date : 2020-12-31
Article Type : Research Paper
Abstract :Klasik Türk Müziği eserleri, nota kullanımının yaygınlaşmasından önce meşk usulü ile icra edildiği için, hafızada kaldığı kadarıyla icracıların üslup farklılıklarına göre şekillenmiştir. Günümüzde ise notalar yalnızca yol gösterici olarak kullanılmaktadır. Bu nedenle eser icra edebilmek için nota araç olarak kullanıldığından icra ve nota arasında farklılıklar ortaya çıkmaktadır. İcracı esere kendi üslubunu ve icra tekniklerini katarak nota dışına çıkmaktadır. Bu süsleme elemanları ve icra teknikleri Batı müziğinde değiştirici işaretler ve nota farklılıkları ile belirtilmektedir. Bu nota sistemi Türk Müziği notasyon sisteminde kullanılmamaktadır. Yapılan bu çalışmada hem icracının okumuş olduğu eserde icra sırasında yapmış olduğu teknik farklılıklar belirlenerek nota üzerinde gösterilmiş hem de belirtilen bu değiştirici işaretlerin icra sırasında nasıl ve ne sıklıkla yaptığı tespit edilmeye çalışılmıştır.Bu araştırmada; Klasik üsluptaki kadın ses icracılarının önemli temsilcilerinden Meral Uğurlu tarafından icra edilen “Bir elif çekti yine” adlı eseri; kendi sesinden dikte edilip notaya alınmıştır.Keywords : icra, üslup, tavır, süslemeler, klasik türk müziği