- Çevrimiçi Müzik Bilimleri Dergisi
- Volume:6 Issue:2
- KEMAL İLERİCİ'NİN “MAYA” ADLI ESERİNİN MAKAMSAL ANALİZİ
KEMAL İLERİCİ'NİN “MAYA” ADLI ESERİNİN MAKAMSAL ANALİZİ
Authors : Göktuğ Ege SAĞLAM, Erdal TUĞCULAR
Pages : 172-194
Doi:10.31811/ojomus.997630
View : 11 | Download : 11
Publication Date : 2021-12-31
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu araştırmanın konusunu, Kemal İlerici’nin Türk Halk Müziği’nde bir uzun hava türü olan mayadan esinlenerek obua ve piyano için yazmış olduğu “Maya” adlı eserin makamsal açıdan analizi oluşturmaktadır. İlgili literatür tarandığında, İlerici’nin dörtlü armoni sisteminin ve bazı eserlerinin incelendiği çalışmalar bulunmakla birlikte, bu eserin ele alındığı başka bir çalışmaya rastlanmamıştır. Durum tespitine dayalı nitel bir araştırma olan bu çalışmada betimsel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılmıştır. Literatür taraması doküman inceleme yoluyla yapılmış, analiz yöntemiyle ise eser makamsal açıdan incelenmiştir. Eserin incelenmesine ilişkin izlenecek yolun ve kullanılacak şekillerin uygun olup olmadığının tespiti için uzman görüşleri alınmış ve eser makamsal açıdan çözümlenerek yorumlanmıştır. Elde edilen veriler sonucunda eserin Hüseyni makamında yazıldığı saptanmıştır. Hüseyni makamının geleneksel yapıda olduğu gibi inici-çıkıcı bir seyir izlediği, Karcığar ve Hicaz makamlarına kısa modülasyon, Eviç ve Segâh makamlarına ise alterasyon yapıldığı, bu kapsamda dizi dışı sesler ve uzun hava dâhilinde çeşitli tartım kalıpları ile renklendirilerek işlendiği, Geleneksel Türk Sanat Müziği’nin genellikle şarkı formunda kullanılan; zemin, meyan ve karar bölümünün eserin seyir yapısı içinde kullanıldığı sonuçlarına varılmış ve gerekli önerilerde bulunulmuştur.Keywords : Maya, Kemal İlerici, Türk halk müziği, Hüseyni makamı, Obua