- Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
- Issue:43
- ÇAĞDAŞ SERAMİK SANATINDA YENİ BİR İFADE BİÇİMİ OLARAK YOĞUN SIRLAMA VE SIRLA ŞEKİLLENDİRME...
ÇAĞDAŞ SERAMİK SANATINDA YENİ BİR İFADE BİÇİMİ OLARAK YOĞUN SIRLAMA VE SIRLA ŞEKİLLENDİRME
Authors : Öznur YILDIRIM, Ferda TAZEOĞLU FİLİZ
Pages : 272-292
Doi:10.14520/adyusbd.1232894
View : 14 | Download : 10
Publication Date : 2023-04-19
Article Type : Research Paper
Abstract :Sır, seramik sanatında ve endüstri alanında kullanılan malzemelerden biridir. Ana malzemesi silisyum olan sır, seramik malzemenin yüzeyini örterek yüzeyde camsı bir tabaka oluşturur. Sırın kullanımı sanat ve endüstri alanında farklı amaçlara hizmet etmektedir. Endüstride seramik ürünün yüzey özelliklerini optimize etmek için kullanılan sır, sanat alanında daha çok yüzeye artistik bir değer katmak veya yüzeyi renklendirmek için kullanılır. Sır teknolojilerinin gelişmesi çeşitli renk ve doku özelliklerine sahip geniş bir sır yelpazesinin ortaya çıkmasına kaynak oluşturmuştur. Sanat alanında krakle, kristal, aventürin, akıcı ve toplanmalı vb. sır çeşitleri ticari bir ürün olarak geliştirilmekte ve sanatçılar tarafından uygulama pratiğine dâhil edilmektedir. Tüm bunların yanı sıra günümüzde sanatçıların kişisel ekseninde gelişen ve neredeyse formdan çok sırın ön planda olduğu artistik uygulamalar ortaya çıkmaktadır. Literatürde bu kullanımın teknik bir tanımlaması henüz olmasa da yapılan sanatçı görüşmelerinde bu tür uygulamaların “yoğun sırlama” veya “sırla şekillendirme” olarak isimlendirildiği anlaşılmıştır. Bu araştırmada, sanatsal üretim süreçlerinde kendi sırını geliştirip yoğun sırlama veya sırla şekillendirme yapan sanatçılar ele alınmış ve bu yeni ifade biçiminin kullanım potansiyeli değerlendirilmiştir.Keywords : Sır, form, seramik, yoğun sırlama, sırla şekillendirme